Finestére - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Finestére - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Finestére

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

03 Oktober 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

02-10-2010

Lieve allemaal,

Om 10 uur zit ik in de bus naar Finestére. Het is een drie uur durende rit wat ik overigens niet erg vind. Heerlijk om de kilometers weer eens onder je door te laten glijden zonder dat het je een centje pijn kost. Toch nog een pittig stuk constateer ik onderweg wat eigenlijk niets meer toe voegt. Ik wil graag de Westkaap zien, maar als ik het had moeten lopen nou dan weet ik het zo net nog niet.

We rijden een stuk langs de kust met een prachtige wolken hemel boven zee. Af en toe probeert de zon door te breken wat prachtige licht effecten geeft. Eenmaal in Finestére vind ik al gauw een kamer voor 10 euro, echt heel ruim en gezellig, ongelooflijk. Snel ga ik op zoek naar de route die naar de Westkaap leidt. Tijdens mijn klim naar boven ontmoet ik een echtpaar uit Zwitserland waar ik mee in gesprek raak. Ze hadden alle tijd, jammer dat er geen koffie bij was. Na zo´n twintig minuten neem ik afscheid want ik wil omhoog en er dreigt regen. Er steekt een ware storm op en ik houd me met moeite staande. Boven heb ik een majestueus uitzicht op zee. Net wanneer ik de lichtmast wil fotograferen waar velen kledingstukken, schoenen of stokken achter laten, barst er een enorme regenbui los die maakt dat ik binnen vijf minuten drijfnat ben. Ik loop naar het restaurant waar ik wat nuttig. Het blijft regenen dus zit er niets anders op dan in de stromende regen naar beneden te gaan, waar ik een tegenmoet komende Duitser vraag of hij mij wil fotograferen.

Im jedem position, zegt de grapjas.

Een maal beneden was het even zoeken naar mijn kamer waar ik dan een uitgebreide warme douche neem. Als het droog is ga ik met een Canadees die in hetzelfde huis woont, boodschappen doen in de supermarkt om de hoek. Wanneer hij terug loopt met de boodschappen ga ik nog even naar het strand, waar ik zittend op een steen geniet van de zilte zee lucht en de woeste golven. Er liggen prachtige planten, zeewier of bloemen ik weet niet wat het zijn. Maar ik vind ze zo mooi dat ik besluit er een mee naar huis te nemen. Hopelijk krijg ik er geen problemen mee op de luchthaven.

´s Avonds broddelen we samen een maal klaar in de enorme grote keuken die we tot onze beschikking hebben, waarna we met z´n drieën tafelen aan de grote tafel onder het genot van een glaasje wijn.

Lieve groet, Rita