Op een klein Stationnetje. - Reisverslag uit Hercegszántó, Hongarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Op een klein Stationnetje. - Reisverslag uit Hercegszántó, Hongarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Op een klein Stationnetje.

Blijf op de hoogte en volg Rita

03 Augustus 2012 | Hongarije, Hercegszántó

Donderdag 02-08-2012

Lieve Allemaal,

Ondanks een zeer onrustige nacht op de camping van Baja ( Frankenstad ) waren we toch vroeg uit de veren die ochtend want het zou bloedheet worden die dag.Alles liep gesmeerd we wilden vandaag de grens passeren en Kroatië bereiken.

Toen wij echter met het veer de Donau waren over gestoken van Ujmohács naar Mohács en daar besloten te lunchen bleek toen wij de kaart nog eens bestudeerden dat het landschap wel erg heuvelachtig werd in Kroatië en ook niet erg inspirerend, enkel wijnvelden.Dus besloten we terug te gaan en staken weer de Donau over om richting Servië te fietsen dat we op 6 km na bereikten.

Het was zo vreselijk heet die dag ( 40 graden ) dat we strandde in Hercegszántó na 70 km fietsen in de volle zon ! We ploften op een schaduwrijk terras neer om een Radler te drinken.Bij navraag bleek in een straal van 30 km geen onderdak te zijn.We hadden echt de knollen gaar na al die hitte dus lieten we ons verleiden door een man op het terras om bij hem te overnachten. Hij had een groot huis en een klein huis en we snapten er niets van, maar gingen mee.

Bij aankomst stond zijn vrouw hevig transpirerend al te wachten zij had in die hitte het pad geveegd nadat zij van haar man had vernomen dat er gasten kwamen. Het bleek dat hij ooit een stationnetje had gekocht met enkele bijgebouwen.Trots liet hij ons alles zien het zag er zeer authentiek uit, erg leuk om alles te kunnen bekijken.We mochten kiezen waar we wilden slapen. Daar ik er weinig voor voelde om in het grote gebouw ( Het Station ) te gaan liggen kozen we voor een klein gebouw.Nou dat hebben we geweten want er was nergens water. Nu we eenmaal hadden toegezegd durfden we niet meer te weigeren want zij waren zo hartelijk. De vrouw ( Monica ) had ook nog een groot bord ( met ik vermoedde ) kibbeling en heerlijk vers brood voor ons mee gebracht.Ze lieten ons enig zins verbijsterd achter om naar hun woning te gaan.

Wat nu ???

Ernst haalde 10 liter water op in het dorp waarvan we ieder 1,5 liter gebruikte om ons toch wat op te frissen.Daarna werd er koffie gezet en toen ik mijn tanden gretig in de kibbeling zette was het zo'n smerige smaak want ik beet in puur gelatine dril vet.Wat een idee om dat vieze vet in een oliebollen jasje te bakken.We hebben het niet gegeten maar ook niet achter gelaten we hebben het beschaafd laten verdwijnen.Gelukkig hadden we zelf ook voor mondvoorraad gezorgd dus kwamen we van de honger niet om.Later op de avond kwam de man ook nog 1 fles water en 2 Radler brengen.

We sliepen met onze eigen slaap spullen op de grond en eerlijk gezegd waren we blij dat het licht werd en braken vroeg op.

's Ochtends kregen we heerlijke koffie aangeboden op het kleine Stationnetje.

Liefs Rita.

• 11 Augustus 2012 - 01:49

Sedat Cakir:

Wat een mooie verhalen Rita. Lekker zoveel avonturen beleven op de fiets.
    Wij gaan binnenkort de Servische stuk wandelen en markeren.

• 11 Augustus 2012 - 01:51

Sedat Cakir:

Is het ook nog gelukt om de Sultans Trail stickers te plakken? groet, Sedat

www.sultanstrail.com

• 11 Augustus 2012 - 09:40

Hannie En John:

Jullie maken heel wat mee, zeg, koffie was er 's morgens gelukkig wel. Die mensen hebben het zeker goed bedoeld.
    Op naar de volgende avonturen!

• 11 Augustus 2012 - 20:11

Ad En Will:

Hoi Rita en Ernst,

Dat zijn nog eens avonturen wat jullie meemaken !!
    We genieten van jullie verhalen.
    Dit vergeten jullie nooit meer!!
    Zorg goed voor elkaar en kom weer veilig thuis.
    Lieve groet

Ad en Will