Drukke nacht. - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Drukke nacht. - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Drukke nacht.

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

24 Maart 2015 | Marokko, Zagora

Oua Elatech 05 / 06 – 03 – 2015


Lieve allemaal,

Bij het blauwe mysterieuze schemer licht van de volle maan bracht ik mijmerend de eerste nachtelijke uren door . Net toen ik besloten had om te gaan slapen en heerlijk lag te soezen dacht ik dat ik een auto hoorde ……. met ingehouden adem lag ik te luisteren en jawel hoor hij stopte …… Ik was meteen klaar wakker .......
Mohamed had toch gelijk …….. dank zij hem lag ik uit het zicht , langzaam reed de auto verder , keerde stopte ……….. en reed uiteindelijk weg. Dit herhaalde zich drie keer die nacht.


Om kwart voor vijf werd ik gewekt door een stevige wind die het zand door het muskietengaas naar binnen blies , mijn gezicht en slaapzak waren bedekt met het gele poederzand en nog niet geheel wakker bleef ik even liggen kijken naar het spektakel wat zich voor mijn ogen voltrok. Verbaasd keek ik naar de dichte grijze hemel waar geen sprankje blauw aan te bespeuren viel , zelfs de opkomende zon had zich discreet terug getrokken en het door de wind opgejaagde gele stof beperkte dusdanig het zicht dat ik slechts af en toe de contouren van de kamelen kon waarnemen. De wind werd krachtiger en blies met alle kracht mijn tentje in wat ineen kromp van ellende en wat mij echt wakker schudde. Ik sloot eerst het doek van de binnentent maar al snel ook de buitentent wat overigens een hele tour was in de inmiddels uitgewassen zandstorm. Ik vroeg me tegen beter weten in af of mijn stalen haringen dit zouden houden en hoe ik dit het beste aan kon pakken om er ongeschonden uit te komen. Weer was ik te lui geweest om de kunststof haringen er in te draaien…….. Mijn razendsnelle reactie op een windstoot die mijn buitentent optilde en dreigde weg te blazen en ik via een minuscule kleine opening van de rits naar binnen trok werkte mezelf op de lach spieren toen ik bedacht dat het voor een buitenstaander wel een heel raar gezicht moest zijn om op deze manier een buitentent te zien verdwijnen. Nu had ik enkel nog bescherming van mijn binnentent die inmiddels één complete zanderige chaos was , ik besloot alles zo goed en kwaad als het ging in de tent in te pakken en in de flightbag te doen om te voorkomen dat ik achter weg vliegend materiaal moest gaan rennen . Ik kleedde me aan en beschermde mijn hoofd met een doek die ik ook voor mijn gezicht bond en zette de zonnebril op ter bescherming van mijn ogen , de flightbag liet ik nog even in de tent ter voorkoming dat de tent weg zou waaien en kroop er uit om de spanbogen los te maken en mijn haringen bij elkaar te zoeken die her en der verspreid lagen en moeilijk terug te vinden in het zand daarna trok ik de zware flight bag door de opening naar buiten terwijl ik mezelf beschermend tegen de wind met gebogen rug naar de wind gekeerd op de tent stond , mijn buitentent lag nog in de binnentent ik pakte alles bij elkaar en propte de boel bij de andere spullen. Toen Ton kwam kijken of ik hulp nodig had maar zelf al constateerde dat ik klaar was droeg hij mijn zware bagage naar de basis waar we die ochtend zeer zanderig ontbeten in de grote bivaktent en waar ik vrolijk werd ontvangen met de stelling : Wat een nacht ….. jij hebt het wel druk gehad hé !!! Waarop ik vrolijk bevestigend antwoordde ; Dat kun je wel stellen het was heerlijk ik heb er van genoten.

Later dan gepland gingen we zand en storm trotserend eindelijk op pad dat enige tijd door de zandduinen leidde maar ons later over een enorme met stenen bedekte vlakte voerde waar we minder last van het zand ondervonden en die tevens een geschikte locatie voor onze lunchplek werd die wel iets zanderig was maar die we ons allen bijzonder goed lieten smaken. We passeerden een put met niet al teveel water waar onze begeleiders trachtte de watervoorraad waar ze mee kookten aan te vullen , het was beslist geen drinkwater.

Nadat we allen druk waren geweest met kloppen , vegen en tent uitschudden nam tegen tienen die avond de wind af . De schade bleef beperkt bij weigerende fototoestellen en ritssluitingen die de geest hadden gegeven wat overigens heel vervelend kon zijn want tijdens zo’n kampeertocht ritste men heel wat af…………..

Na het avondmaal werden we verrast met een heldere inkt zwarte feeërieke sterrenhemel waar voor we ondanks de wind graag buiten gingen zitten om samen stil te genieten van deze prachtige wereld en toen rond elf uur de maan opkwam was al het leed geleden en trok iedereen zich voor een welverdiende nachtrust terug in zijn eigen tentje.


Liefs Rita.






Reacties op facebook ;

Lei Scheffer WOW wat een mooi verhaal om te lezen Rita Heijnen Super

Angelica Hulsermann Geweldig mooi om te lezen. Wil meer

Zohra Abbou Wauwwww Rita Heijnen..wat schrijf jij mooi, ik wil graag al je ervaringen horen.....met een glaasje muntt thee zonder suiker.

Marlice Van Der Meer-van de Westerlo Fantastisch om te lezen....." Desert Rose " !!!!http://youtu.be/1CNiChT7sQE

Danuta Gruszczynska Che avventura nella tempesta di sabbia !!! Bellissime foto, quell'alba fuori dalla tenda ... stupenda



  • 24 Maart 2015 - 23:21

    Janneke:

    Iedere avond kijk ik uit naar jouw verslag. Mooi, ik beleef zo een beetje jouw reis mee. Geniet er nog verder van. Liefs Janneke

  • 25 Maart 2015 - 12:04

    Els Van Der Aa:

    Lijkt wel of ik een spannend boek aan het lezen ben.........wat doe je dit goed......chapeau !!!

  • 25 Maart 2015 - 12:04

    Els Van Der Aa:

    Lijkt wel of ik een spannend boek aan het lezen ben.........wat doe je dit goed......chapeau !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Zagora

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 280060

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: