Spreek je talen - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Spreek je talen - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Spreek je talen

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

30 Maart 2015 | Marokko, Marrakesh

Marrakesh 11 – 03 – 2015

Lieve allemaal ,

Zeven mensen inclusief ikzelf bleven nog een dag in Marrakesh om af te kicken. Na een gezamenlijk ontbijt om half acht werd er met een lach en een traan afscheid genomen van de mensen die naar huis gingen. Nog een knuffel nog een adres of belofte de taxi’s reden voor , lachende wuivende mensen waar ik veertien heerlijke dagen mee deelden en die veertien dagen mee liepen op mijn levenspad verdwenen langzaam uit het zicht ……………

Om tien uur liepen Ton , Joost , Marijke , Dirk Jan en ik richting souk op zoek naar de enige echte gecertifiseerde wereld beroemde Argan olie , het goud van Marokko dat honing was voor je huid en rimpels als sneeuw voor de zon deed verdwijnen. Nu kon ieders huid na al die droogte en zand wel wat olie gebruiken dus gingen wij vol hoop op pad.

Joost die zijn huiswerk reeds had gedaan wist de weg en stevende recht op zijn doel af een grote prachtige bazaar met schappen vol olie , de ene fles beloofde nog meer als de andere. Biologische olie ik vroeg me af wat er biologisch aan was dat was het toch altijd !!!!

De bomen groeiden in de Atlas en de op eikels lijkende vruchten werden in vrouwen coöperaties door vrouwen een voor een met een zware steen in een vijzel open getikt en bij voldoende vruchten werden deze tussen twee stenen geplet zodat de olie eruit liep. Het was zwaar heel zwaar eentonig werk.

Al eeuwen worden door de Imazigh de onverteerde noten verzameld , die door de geiten die in de argan bomen klimmen om de vruchten te eten worden uitgebraakt tijdens het herkauwen. De noten worden handmatig gemalen en geperst om olie te maken. Een andere manier is de vrucht laten uitdrogen in de zon waardoor de buitenkant hard wordt en gemakkelijk te verwijderen om de noot te bereiken.
Bij een coöperatie in Tiout zitten Amazighvrouwen op de grond met ruwe rechthoekige stenen tussen hun knieën en ze kraken de noten met ronde stenen. Elke gladde noot bevat een tot drie pitten, die eruitzien als gepelde amandelen; ze bevatten veel olie. De pitten worden verwijderd en voorzichtig geroosterd. Dit roosteren is verantwoordelijk voor de typische notengeur. Het duurt een aantal dagen en er is ongeveer 32 kilogram vruchten - de opbrengst van één boom per seizoen - nodig voor het maken van een liter olie. Deze olie is bijna reukloos. Arganolie is een zeer zeldzame plantaardige olie geworden. De schillen van de noten worden als brandstof bij het roosteren gebruikt. Op deze manier wordt alles van de oogst nuttig aangewend. Voor cosmetische doeleinden worden de pitten ongebrand (met een lagere olie - opbrengst) geperst.

De groep scheidde zich in de winkel en ieder liep voor zichzelf naar het ware wonder te zoeken. Er waren testers in overvloed ……… Marijke en ik kwamen weer bij elkaar uit en bespraken de kwaliteit van de olie met elkaar totdat zij riep ; Oh moet je deze eens proberen die is goed hij tintelt en prikkelt enorm…………. Mijn gezicht dat inmiddels al vele smeerbeurten had ondergaan glom van de olie maar ondanks dat was de door haar aangeprezen olie een ware sensatie het prikkelde en tintelde zo hard dat het pijnlijk werd en de tranen in mijn ogen sprongen en ik een lichte paniek op voelde komen zetten omdat ik niet zo snel iets kon vinden om het eraf te vegen en ik dacht dat mijn huid weg zou branden. Een verkoopster die het gezien had kwam haastig met doekjes en een crème aanlopen om de boel te kunnen verwijderen en riep geschrokken ; Oh mevrouw dat kan echt niet want het is lampenolie ………

Tijdens de lunch sloten Doortje en Nelleke zich gezellig bij ons aan en daarna ging ieder zijn eigen weg tot de avond om gezamenlijk te eten op het plein . Ik bracht de uren mijmerend en slenterend door negeerde de verkooptechniek van de mensen die mij naar binnen wilde lokken met thee . Ik liep en liep door de smalle straatjes en steegjes zoog de warme aardetinten kleuren in mij op genoot van de prachtig uitgestalde waren aan porselein , leder , groenten , fruit , kruiden , stoffen , noten en gebak , ik bewonderde prachtige abstracte schilderijen en sprak met de kunstenaar die met enkele vegen weergaf wat ik voelde
het leven , het ritme van de trommels , de warme kleuren van de Atlas en de woestijn …….

Pas toen de muezzins elkaar overstemden voor het avondgebed arriveerde ik op mijn kamer waar ik me doodmoe op het grote bed liet vallen en een half uurtje bleef liggen luisteren naar het leven dat binnen drong door de geopende vensters en dat altijd door zal blijven gaan en waar ik deze laatste vakantie avond glimlachte naar de maan die tevreden knipoogde.


Liefs Rita





  • 30 Maart 2015 - 22:49

    Marlice Van Der Meer:

    DE STILTE OMVAT ALLES RITA !!!!

  • 02 April 2015 - 13:47

    Paul Nabben :

    Van Janneke heb ik je verslag gekregen, vonden prachtig omte lezen. Ik hoop dat je nog meer van zulke mooie verhalen zult plaatsen, fijne reis verder Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 280404

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: