Een kleine twinkeling - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Een kleine twinkeling - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Een kleine twinkeling

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

20 April 2015 | Servië, Novi Sad

Novi Sad 09 – 04 – 2015

Lieve allemaal ,

Na een onrustige nacht die een vroege vlucht nu eenmaal met zich mee bracht reden wij vanochtend al vroeg het wijk uit de autoweg op richting luchthaven. De dichte grondnevel die boven de akkers hing gaf de toch al op zich laten wachtende lente een mysterieuze herfst aanblik die echter weer niet strookte met het kale aarzelend ontluikende landschap. Het was koud voor de tijd van het jaar. Mensen haastte zich met witte vermoeide gezichten diep weggedoken in hun winterjassen naar hun steeds meer eisende werkgevers. Een boom die door zijn gunstige standplaats zon en wind mee had droeg weelderige witte bloesem.

Op de luchthaven sloot Lei zich bij mij aan en na een prima vlucht landden wij op de exact aangegeven tijd van de vliegmaatschappij op Servische bodem. De gedateerde niet al te grote Nikola Tesla luchthaven van de Servische hoofdstad Belgrado ( Witte stad ) die in de twintigste eeuw vijfmaal werd gebombardeerd lag aan de zuidrand van de Pannonische vlakte waar de Sava uitmondde in de Donau.

Ondanks dat wij zonder problemen de douane passeerden proefde ik een naargeestige troosteloze sfeer. De veelal armoedig geklede reizigers zochten er met asgrauwe gezichten en een doffe blik in hun ogen hun weg ik voelde een zekere onverschilligheid naar het leven. Even had ik de neiging om de grauwe kapotte muren op te vrolijken met de azuurblauwe verf uit de spuitbussen ……… Het verouderde sanitair waar wij gebruik van maakten alvorens we ons naar buiten spoedde voldeed niet aan de Nederlandse normen maar was wel schoon.

Tussen een aanbod van een twintigtal loketten waar massa’s mensen voor dromden zochten wij naar het juiste loket om een buskaartje te kunnen kopen maar al snel bleek dat er geen enkel systeem zat in deze complete chaos en dat je aan elk loket een willekeurig kaartje kon kopen. De man achter het loket sprak enkel Servisch en het zag er even naar uit dat we geen kaartje zouden kunnen bemachtigen totdat een aardige Engels sprekende jongeman ons te hulp schoot waarna we al snel in een overvolle bus onderweg waren naar Novi Sad.

In het gangpad stonden de mensen veelal te vroeg oud lijkende vrouwen met zorgelijke gezichten schouder aan schouder die verbaasd keken als je naar ze glimlachte maar als je goed keek verscheen er even een glans in hun doffe ogen het was maar een fractie een kleine twinkeling die meteen weer gedoofd werd door de zorgen om het dagelijks bestaan…….

Na twee uur hobbelen over secundaire wegen en velen stops bereikten wij het centrum van Novi Sad waar wij overstapten in een bus die ons naar een buitenwijk bracht waar ik onze kamers had gereserveerd voor een nacht en waar een enorme heisa ontstond omdat de chauffeur die ook geen Engels sprak ons niet begreep of wilde begrijpen en of ik nu het adres liet zien of niet hij weigerde kaartjes te geven met de mededeling dat we in de verkeerde bus wilden stappen en sommeerde ons uit te stappen eenmaal buiten bedacht ik me en stapte weer in want ik wist zeker dat het de juiste bus was.
Lei die achter mij aan kwam en wilde betalen kreeg de volle laag ..... de man weigerde het geld en schreeuwde inmiddels witheet en wild gebarend dat we naar buiten moesten waarop Lei weer naar buiten ging.

Inmiddels had ik steun van een aantal vrouwen die hun excuses aanboden voor het gedrag van de man en mij gelijk gaven en beaamden dat ik in de goede bus zat. Ik stond weer op en deelde Lei die nog buiten stond vanuit de deuropening mede dat ik bleef zitten desnoods zonder te betalen als de man bleef weigeren waarop Lei weer instapte en er weer geharrewar ontstond over het geld waarop ik stoïcijns voor mij uitkijkend bleef zitten ….. uiteindelijk sloot hij de deuren en ging rijden...... Omdat wij niet betrapt wilde worden op zwart rijden vroegen we aan de vrouwen die nu allen op onze hand waren en wel wat afleiding konden gebruiken in de dagelijkse sleur van hun bestaan wat het ritje kostte en betaalden de man.

Na een korte rit van zes kilometer bereikten we onze bestemming waar we aller hartelijkst werden ontvangen door de vrouw des huizes die ons trots naar onze kamers bracht. Moe van de lange reisdag waarop ik al om half vijf uit de veren was besloten wij die avond ons maal te nuttigen in de enigste eettent die het gehucht rijk was en waar de vrouw die het runde en waarschijnlijk nog nooit een toerist had gezien ons met alle egards bediende , het sprak zich al snel rond want haar kleine keet vulde zich in een korte tijd met rokende bier drinkende mannen.

Terug lopend naar het pension huiverde ik in de avond kou en toen ik omhoog keek zag ik talloze flonkerende sterren aan een heldere hemel en terwijl ik even bleef staan om te aarden in het hier en nu , schudde de maan weemoedig haar hoofd zich verbaasd afvragend wat mijn onrustige ziel zocht in dit verlaten oord.

Liefs Rita.




  • 21 April 2015 - 09:22

    Lei:

    Oh Rita wat heb je onze eerste reisdag wel super verwoord. Ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat. Liefs Leike :)

  • 21 April 2015 - 16:05

    Anne-Miek Pijpers:

    het is heel wat als je 1x per dag bij iemand een twinkeling te weeg kunt brengen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Novi Sad

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 280367

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: