De Rosé - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu De Rosé - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

De Rosé

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

30 Juni 2015 | Servië, Belgrado


Belgrado 17 – 04 – 2015


Lieve allemaal ,


Het laatste ontbijt in Ilok werd gehaast geserveerd er was geen keus en ik voelde het alsof we de deur uit werden gewerkt ……….. Ik pakte mijn koffertje in dat enkel uit de tien kilogram handbagage bestond zette het beneden in het hotel en slenterde op mijn gemak door Ilok klom nog eens alle trappen op naar boven en liet al wat ik reeds eerder aanschouwde bij avondlicht onder een stralende zon op mij inwerken De hamam , de stadsmuur , het statige schoolgebouw , de kinderen die speelden op de fris met bloemen bezaaide grasvlaktes onder de stadsmuur meisjes met meisjes en jongens met jongens precies zoals ik het kende uit mijn eigen jeugd , pubers die een balspel speelden , het stille kerkje waar ik even zat om alles in mij op te nemen en waarvan de zware deur enorm kraakte . De roestige zware ijzeren poort tussen de kerk en de stadsmuur die op een kier stond kreunde en steunde toen ik hem moeizaam open duwde en als in een droom werd ik verwelkomd door een bloementapijt waarin een houten bankje uitnodigend stond te wachten en vanwaar het uitzicht over het dal zo adembenemend mooi en volmaakt was dat ik me er moeilijk van los kon maken en ternauwernood op tijd kwam op de afspraak om samen met Lei en Karin te lunchen bij de oude wijnkelders om dat daarna voor ieder de thuisreis begon. Sedat was reeds ’s ochtends om zes uur naar Zagreb vertrokken Karin bleef nog een nacht en vloog ook vanaf Zagreb en Lei en ik vlogen samen vanaf Belgrado.

De jonge taxichauffeur die ons van Ilok naar Belgrado bracht was niet erg spraakzaam de sfeer aan de grensovergang Banca Palanka was grimmig en tot overmaat van ramp vulden de lucht zich met zware wolken en al snel konden de ruitenwissers het water nauwelijks verwerken en sloegen driftig heen en weer . Door het monotone geluid van de wissers de vallende regen en het suizen van autobanden over het natte asfalt werden mijn ogen zwaar en gaf ik mij over aan een dommelende slaap om pas wakker te worden toen wij na zo’n honderd kilometer Belgrado naderde , ik veerde op toen ik vanaf de brug het schiereiland Ada Ciganlija in de rivier de Sava zag liggen we reden door het oude centrum richting het twee duizend jaar oude Fort het belangrijkste symbool van de stad dat op een heuvel lag en uit keek op het kruispunt van de rivieren Donau en Sava met eraan grenzend het prachtige Kalemegdan Park vanwaar ons hotel op loopafstand lag.

Mijn hotelkamer was klein sober maar schoon er lag een deken met een levensgrote afbeelding van een panter op mijn bed die ik eraf gooide en opende het raam in de hoop dat er wat frisse lucht binnen kwam dat overigens niet gebeurde want het was drukkend en warm na al die regen er drongen enkel de geluiden van een grote stad binnen. Toen ik mij van elf hoog vooroverboog zag ik traag voortbewegende auto’s , fietsers , brommers en voetgangers die zich allen een weg zochten in de stadse chaos. Ik besloot de avond niet door te brengen op deze desolate hotelkamer constateerde tijdens het tanden poetsen dat ik water moest kopen omdat het kraanwater niet te drinken was en keek me verbaasd afvragend wat ermee te doen naar de fles overheerlijke Rosé uit de eerste wijnkelder die ik al sinds de tweede dag mee zeulde en niet mee naar huis kon nemen ....

Ik stuurde Lei die op de vijfde verdieping sliep een berichtje met de vraag of hij met mij de fles Rosé soldaat wilde maken op een bankje in het park maar dat hij dan wel zelf het badkamer glas mee moest nemen. De barkeeper van het hotel ontkurkte zonder een woord te zeggen met een norse blik de fles Rosé die in de rugzak van Lei verdween en zo stapten wij giechelend om de vreemde situatie maar ons verheugend op een heerlijk glas Rosé naar buiten zo de druilerige regen in die plotsklaps uit de zwaar bewolkte hemel viel. We kochten ieder anderhalve liter water en gingen op pad waarna we elkaar al snel aankeken en ons beiden hetzelfde af vroegen of dit nu wel zo’n goed idee was om in het donker in de regen in het park te gaan zitten we keerden terug ………..

Bij het naderen van het hotel hield het op met regenen en kozen we voor een bankje dat op een gezellig druk pleintje stond . Lei lachte ; Dadelijk krijgen we een bekeuring voor openbaar alcohol gebruik “ dus moffelde we de fles weg onder de bank de temperatuur was aangenaam en we zaten zeker zo gezellig als op een terras vanuit de eettentjes verspreidden zich de heerlijkste exotische geuren , de ijskraam had een topdag en groepjes twintigers stonden gezellig met elkaar te praten het hele sfeertje deed studentikoos aan.
Bij een groenten winkel aan de overkant van het plein kocht ik voor de laatste dinars fruit toen ik het meisje een grote en kleine tros druiven en tevens mijn laatste dinars aanreikte met de mededeling dat het mijn laatste dinars waren en dat ik niet meer kon betalen zodat ze zelf maar moest bekijken welke ik kon betalen door ze eerst af te wegen begon ze hartelijk te lachen pakte de bananen de mandarijnen en de grootste tros druiven in waarop een gezellig gesprek volgde.

Nadat de fles zijn bodem had bereikt besloten we naar het hotel terug te keren waar ik een uitgebreide douche nam waarop een zeer onrustige nacht volgde door al het rumoer in het hotel van slaande deuren naar elkaar roepende gasten en vele andere stadse geluiden die via het geopende venster binnen drongen maar waarschijnlijk ook door de onrust die een vliegreis met een vroege vlucht met zich mee bracht en toen ik bij het venster zat te mijmeren en uitkeek over de stad bij nacht ontwaarde ik een minuscule goud gekleurde sikkel in de donkere nacht.

Liefs Rita.

  • 01 Juli 2015 - 06:37

    Lei:

    Het was samen een indrukwekkende reis door Servië en Kroatië. Deze avond was een super afsluiting van de wandelreis. De rosé was super en het fruit van de laatste dinars gekocht smaakte prima.
    Ik kon net als Rita niet in slaap vallen , onrustig vanwege de vroege vlucht. Liefs Lei :)

  • 01 Juli 2015 - 15:25

    Marlice:

    Wat een kanjers zijn jullie toch....Een reis met een missie.., je proeft dat het een heel uitdagende reis was.

    Ook eentje van afzien. (wat op zich al een hele Kunst is)...Maar als je ergens in gelooft, kan je veel meer dan je denkt!

    De rosé zal wel niet erg koud meer zijn geweest, maar wat is er mooier dan te toasten op het leven....en even op het meisje in de groentewinkel terug te komen :

    " De rijkste mens is niet wie veel heeft, maar die het minst nodig heeft "!

    En die goud gekleurde sikkel, blijft je Talisman!!!!! Mooi verhaal weer ! Steeds weer geniet ik ervan.

    groet Marlice.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Belgrado

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 280411

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: