Lome zomerdag - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Lome zomerdag - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Lome zomerdag

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

30 Augustus 2015 | Nederland, Venlo

Venlo 30 – 08 – 2015

Lieve allemaal ,

Mijn dertig kilometer lange wandeldag die gepland stond voor vandaag heb ik ingeruild voor een zeventig kilometer lange fietstocht qua krachtinspanning klopt dit niet want dan hadden het er negentig moeten zijn maar gezien de tropische temperaturen van vandaag hield ik het bij zeventig.

Het werd een rit door een dromerige lome zomerdag waarin de Maas als een zilveren lint meanderde door een nog wollig weelderig groen landschap met tevreden grazende koeien en de eerste ganzen verorberde het malse gras aan de waterkant. Boven een pas gemaaid veld hing een biddende sperwer in de lucht wachtend op zijn prooi en de Mais pluimen wiegden zachtjes in de wind. Het zware groen van de bomen begon al licht te verkleuren en de hop slingerde zich door struiken en om bomen. De drieëndertig graden spoorden gezinnen met kinderen aan te gaan zwemmen en velen zochten verkoeling in het zwembad of aan het water en profiteerde nog van deze warme laatste vakantiedag want morgen begint de school weer. Verhitte fietsers lieten zich op overvolle reutelende pontjes puffend naar de overkant slepen. De poort van het kerkhof voor oorlogsslachtoffers stond wijd open en de balsemien zaden knapten er vrolijk in het rond , de ijskraam maakte overuren en op stille schaduwrijke dorpspleinen zaten dommelende bejaarden hun stramme ledematen te koesteren in de warmte van de late zomerzon. Appels met roodgekleurde wangen schreeuwden om geplukt te worden en de stralend oranje reuze pompoenen zochten verkoeling onder hun geel verdroogde bladeren dak. Ik kocht een kilo biologisch geteelde peertjes uit een kist langs de weg en schoof het gevraagde bedrag van een euro door de scheve gleuf van de roestige deksel van een oude jampot.

Mijn droge keel had genoeg van het water en verlangde naar een koel drankje in de schaduw op een terras waar ik dan meteen mijn watervoorraad aan kon vullen. Nadat ik mijn fiets gestald had speurden mijn ogen naar een plekje op het uitpuilende terras maar helaas dus vroeg ik aan een echtpaar of ik bij hun aan tafel mocht zitten de man vond het prima maar zij keek stuurs de andere kant uit na een poging tot een praatje hield ik het voor gezien ging lekker onderuit en genoot van het mooie uitzicht en mijn halve liter koele Radler …… Mijn tafel genoot een mollige vrouw zat met spa rood zoals alle mollige vrouwen altijd drinken op een terras haar man kreeg koffie met een glaasje koffiekaatje met daar boven op een heerlijke toef slagroom en een dikke chocolade Napoleon kogel je zag aan zijn ogen dat hij er zin in had maar zijn echtgenoot ook en zowel de kogel als het koffie kaatje verdwenen door het zuinige mondje de man dronk zwijgend zijn koffie……….

Het was druk op het water jongelui op een sloep , kinderen in opblaasboten , zeilbootjes , vrachtschepen , stuiterende scooters , jetski’s en zelfs enkele waterfietsen.

Ik vulde mijn waterflessen dankte het echtpaar voor hun gastvrijheid en wenste hun verder nog een mooie dag toe.

De weg huiswaarts voerde over donkere koele bospaden waar het geurde naar hars en waar de eerste paddenstoelen al boven de grond uit kwamen en waar de takken van de kastanje bomen zwaar van hun talrijke nog stekelig omhulde vruchten tot bijna aan de grond reikten. Ik at de laatste zoete bosbessen die ik van thuis had mee genomen op een bankje en genoot van de stilte en de koelte in het bos.

Liefs Rita.

Verslag uit: Nederland, Venlo

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.

Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….

Liefs Rita.