Lome zomerdag - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Lome zomerdag - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Lome zomerdag

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

30 Augustus 2015 | Nederland, Venlo

Venlo 30 – 08 – 2015


Lieve allemaal ,

Mijn dertig kilometer lange wandeldag die gepland stond voor vandaag heb ik ingeruild voor een zeventig kilometer lange fietstocht qua krachtinspanning klopt dit niet want dan hadden het er negentig moeten zijn maar gezien de tropische temperaturen van vandaag hield ik het bij zeventig.

Het werd een rit door een dromerige lome zomerdag waarin de Maas als een zilveren lint meanderde door een nog wollig weelderig groen landschap met tevreden grazende koeien en de eerste ganzen verorberde het malse gras aan de waterkant. Boven een pas gemaaid veld hing een biddende sperwer in de lucht wachtend op zijn prooi en de Mais pluimen wiegden zachtjes in de wind. Het zware groen van de bomen begon al licht te verkleuren en de hop slingerde zich door struiken en om bomen. De drieëndertig graden spoorden gezinnen met kinderen aan te gaan zwemmen en velen zochten verkoeling in het zwembad of aan het water en profiteerde nog van deze warme laatste vakantiedag want morgen begint de school weer. Verhitte fietsers lieten zich op overvolle reutelende pontjes puffend naar de overkant slepen. De poort van het kerkhof voor oorlogsslachtoffers stond wijd open en de balsemien zaden knapten er vrolijk in het rond , de ijskraam maakte overuren en op stille schaduwrijke dorpspleinen zaten dommelende bejaarden hun stramme ledematen te koesteren in de warmte van de late zomerzon. Appels met roodgekleurde wangen schreeuwden om geplukt te worden en de stralend oranje reuze pompoenen zochten verkoeling onder hun geel verdroogde bladeren dak. Ik kocht een kilo biologisch geteelde peertjes uit een kist langs de weg en schoof het gevraagde bedrag van een euro door de scheve gleuf van de roestige deksel van een oude jampot.

Mijn droge keel had genoeg van het water en verlangde naar een koel drankje in de schaduw op een terras waar ik dan meteen mijn watervoorraad aan kon vullen. Nadat ik mijn fiets gestald had speurden mijn ogen naar een plekje op het uitpuilende terras maar helaas dus vroeg ik aan een echtpaar of ik bij hun aan tafel mocht zitten de man vond het prima maar zij keek stuurs de andere kant uit na een poging tot een praatje hield ik het voor gezien ging lekker onderuit en genoot van het mooie uitzicht en mijn halve liter koele Radler …… Mijn tafel genoot een mollige vrouw zat met spa rood zoals alle mollige vrouwen altijd drinken op een terras haar man kreeg koffie met een glaasje koffiekaatje met daar boven op een heerlijke toef slagroom en een dikke chocolade Napoleon kogel je zag aan zijn ogen dat hij er zin in had maar zijn echtgenoot ook en zowel de kogel als het koffie kaatje verdwenen door het zuinige mondje de man dronk zwijgend zijn koffie……….

Het was druk op het water jongelui op een sloep , kinderen in opblaasboten , zeilbootjes , vrachtschepen , stuiterende scooters , jetski’s en zelfs enkele waterfietsen.

Ik vulde mijn waterflessen dankte het echtpaar voor hun gastvrijheid en wenste hun verder nog een mooie dag toe.

De weg huiswaarts voerde over donkere koele bospaden waar het geurde naar hars en waar de eerste paddenstoelen al boven de grond uit kwamen en waar de takken van de kastanje bomen zwaar van hun talrijke nog stekelig omhulde vruchten tot bijna aan de grond reikten. Ik at de laatste zoete bosbessen die ik van thuis had mee genomen op een bankje en genoot van de stilte en de koelte in het bos.

Liefs Rita.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Venlo

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 280036

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: