Wonderlijke dag - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Wonderlijke dag - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Wonderlijke dag

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

18 November 2016 | Spanje, Vega de Valcarce

Vega de Valcarce 22 – 09 – 2016

Lieve allemaal ,

Na een gezamenlijk ontbijt in de herberg namen Camilla , die besloten had een rustdag in te lassen en ik afscheid van elkaar. De meeste pelgrims liepen vanuit Villafranca del Bierzo de rechtstreekse route het oude tracé van de St.Jacobsroute dat constant over de N6 voerde maar ook betekende dat je de hele dag asfalt liep daarom koos ik voor een alternatieve route die over de berg ten westen van Villafranca del Bierzo liep en pas bij Trabadelo in het dal van Valcarce kwam , deze variant heet de Camino duro ( zware weg )

Aan de overkant van de oude stenen brug over de Rio Burbia bij het moderne Jacobsbeeld splitste zich de wegen en koos ik voor de Camino duro die tussen de huizen door over geribbelde betonnen platen erg steil omhoog liep. Links op een muur las ik ; Solo per peregrinos buen caminantes ( Alleen voor pelgrims die goed kunnen lopen ) Ik kwam op een steenslag pad dat het eerste half uur door een kastanje bos voerde waar ik omarmd werd door de stilte en dat steil zeer steil om hoog voerde. Het landschap was ontroerend mooi de bergen kleurden groen , goud , bruin , oker en de roest gekleurde varens herinnerden aan de voorbije zomer , de eerste zonnestralen deden de dauwdruppels verdampen een zware nevel rukte op en legde een donzig wollen deken over Villafranca de Bierzo waarvan ik nog net de torenspits zag. Mijn adem dampte in de ochtendkou , tere blauwe bloempjes , reeds vergeelde grassen bogen zich over het pad , boomstammen tekenden zwart als de nacht tussen het frisse groen en de opkomende nevel die mij tegemoet snelde , mijn zicht beperkte en mij als een klamme deken omhulde. Ik genoot van deze wonderlijke stille wereld en waande hem even voor mij alleen……

Plotseling zo snel als mijn wereld verstilde verdreef de zon deze nevelige wolken , rezen zwarte bergtoppen als boven een pan met wit schuimende kokende melk uit , tilde de dons deken uit de dalen , trok de laatste voile sluier haastig met zich mee en legde het landschap als met een toverstaf in een schitterende gouden gloed.

Na drie uur bereikte ik het gehucht Pradela waar ik over een steenslag weggetje en bijzonder steile haarspeldbochten omlaag liep naar de oude weg door de Valcarce en arriveerde in het dorp Trabadelo waar ik mijn lege waterflessen vulde met koel helder bergwater en een banaan at langs de kant van de weg. Op het asfalt dat zich voor mij uitstrekte sjokten vermoeide pelgrims die al uren over deze met groen omringde maar troosteloze weg liepen. Een enkele fietser ging traag zwoegend voorbij , ik liep over het met betonnen begrensde wandelpad en passeerde de vrolijk kabbelende Rio Barjas.

Turend over het eindeloze witte lint zochten mijn ogen aan de horizon naar het dorp Vega de Valcarce dat ik na vijf uur wandelen waarvan het laatste uur asfalt bereikte.

Met een handvol pelgrims en nog geen duizend inwoners bracht ik deze nacht door in het stille bergdorp waar ik onder een prachtig heldere sterrenhemel droomde dat alle sterren dauwdruppels waren …..

Liefs Rita


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 280354

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: