Gehuchten en dorpen - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Gehuchten en dorpen - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Gehuchten en dorpen

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

22 November 2016 | Spanje, Sarria

Sarria 25 – 09 – 2016


Lieve allemaal ,

Er waren twee routes die naar Sarria voerden , een ging door het dal van de rivier de Sarria en kwam langs het prachtige grote klooster Samos en de ander voerde via Montán en Calvor over kleine weggetjes en voetpaden van het ene dorp naar het andere dorp , ging een pas over en kwam langs vele Galicische boerendorpen. Mijn keuze viel op de laatst genoemde route.

Na enig zoeken van links naar rechts vanuit het dorp kwam ik eenmaal op de route op een weg die omhoog liep vanuit het groene dal , ik stak bij een splitsing een beek over en volgde de weg die bij een kapel op een steile helling bij het gehucht A Balsa veranderde in een slecht onderhouden karrenspoor dat bij slecht weer ook nog behoorlijk modderig was omdat er veel vee over liep en kwam in een bos.

In het bos waande ik me tussen grote donkere reuzen die met verstrengelde wortels stevig verankerd in de aarde de eeuwen trotseerden , ik genoot van de koelte als ik liep over de holle wegen waar het groene bladerdak het vrolijk dansende zonlicht filterde , de geur , de stilte , er was enkel het zacht fluisteren van de wind die zich op kousenvoeten een weg baande door zacht wiegende kruinen. Van de beboste bergrug uit liep ik uiteindelijk over de rug omhoog naar de pas Alto de Riocabo die op 910 meter hoogte lag….. Vanaf de top zag ik dat in het zuiden twee rivieren gebroederlijk naast elkaar stroomden en in het zuidoosten op de achtergrond de bergrug van Oribio.

Ik liep met een boog naar het volgende dal en liep overschaduwd door eikenbomen verder naar het dorp Montán volgde karrensporen en paden met een rotsachtige bodem en liep over de corredoira ( oude verbindingsweg tussen twee dorpen ) naar Fontearcuda. Deze oude verbindingswegen werden slecht onderhouden en waren vaak nauwelijks te onderscheiden van de bedding van een waterloopje alleen op de allerdiepste plaatsen lagen stapstenen. Er volgde weer een dal waarna weer een stijging , het dorp Furela. Ik liep door de middeleeuwen , door een bijna altijd mistig groen landschap , door gehuchten en dorpen , waar boeren hun land nog bewerkten met ossen en paarden , waar het graan nog lag opgeslagen in de graanschuren op poten ( hórreos ) waar de tijd was stil blijven staan , waar men lachte , danste en lief had , waar ze met hun doedelzakken de sterren van de hemel speelde bij vreugde en verdriet en vasthield aan oude tradities.

Ik liep door Pintin en Calvor langs de kerk in San Estaban over heuvels en door dalen door sappige weiden , langs vruchtbare akkers , door groene bossen , over rood gekleurd gesteente , leistenen en kwam na zeven uur waarvan vijf wandeluren aan in Sarria.

Waar ik op de trappen in de zon een wijntje dronk tussen mensen die de trappen op en af gingen en sommige bleven staan , waar ik terug keek op deze heerlijke dag en waar die nacht de maan haar laatste kwartier danste op de treurige klanken van de doedelzak muziek ….

Liefs Rita



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 281095

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: