Moeraki Boulders - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Moeraki Boulders - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Moeraki Boulders

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

28 April 2019 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Dunedin 03 – 03 – 2019


Lieve allemaal ,

We hadden overnacht op een Doc camping met slechts één wc en één buitenkraan. en waar we bij aankomst de gevraagde vijf dollar in een gleuf lieten glijden als dank voor de sobere voorzieningen , verder was het terrein dat we deelden met een handvol mensen wild en ongerept.

Ik waste me dus ’s ochtends aan de enigste buiten kraan die de camping rijk was , plensde wat koud water in mijn gezicht , poetste mijn tanden en klaar. Het was erg fris en heerlijk tegelijk . We zetten het tafeltje en twee stoeltjes uit de wind achter de bus , aten brood , slobberden van de heerlijke hete koffie en lieten ons verwarmen door de vroege ochtendzon.

We reden aan de andere kant van de rivier terug naar Kurow waar we de afslag namen naar Oamaru . Het was een heerlijke dag en ik genoot van het landschap , de zon legde een zilveren schittering over het water , de okerkleurige bergen met velerlei groen schakeringen en hun ronde vrouwelijke vormen ontroerde mij , lila kleurige bloemen waarvan ik de naam schuldig moet blijven en de ons alom bekende boterbloemen sierden massaal de bermen.

In Moeraki aten we voor de lunch rijkelijk met spek en kaas gevulde scones die overheerlijk waren maar zo zwaar op de maag lagen dat ik vreesde mijn avondmaal te moeten overslaan…..
We maakten er een heerlijke strandwandeling en bewonderden er de Moeraki Boulders.

Deze bijzondere ronde zwerfkeien lagen over het strand verspreid.
De Maori geloofden dat dit voedselmanden en waterkruiken waren die door hun voorouders op hun reizen meegenomen werden in de kano. Ze sloegen overboord, spoelden aan op de kust en vervolgens versteenden ze .

De keien zijn echter meer dan 60 miljoen jaar geleden op de zeebodem ontstaan, toen kalkzouten zich geleidelijk ophoopten rond een harde kern.
Ze zitten in het zachte gesteente langs de waterlijn en doordat de golven hier tegenaan beuken komen ze tevoorschijn.
Sommige stenen zijn in diameter wel 3 à 4 meter groot.

Het water van de Grote Oceaan kleurde prachtig blauw en spuugde stralend witte schuimkoppen op het strand , we raapten parelmoer kleurige schelpjes en er speelden zo waar dolfijnen voor de kust , ik waande me in sprookjesland zo mooi en intens waren de kleuren.

We vervolgden onze weg richting Dunedin en streken uiteindelijk neer in Potobello , mijn huid voelde strak van de zon en de wind , voldaan reden we door het glooiende landschap met wuivende rietpluimen , cipressen en populieren , schapen en koeien , mooi land , eindeloos land …….

Liefs Rita




  • 29 April 2019 - 06:03

    Titia:

    Hallo

    Wat leuk om weer te lezen.
    Wel jammer dat er geen foto's bij staan.
    Groetjes titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 280378

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: