Kunst en cultuur - Reisverslag uit Smolyan, Bulgarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Kunst en cultuur - Reisverslag uit Smolyan, Bulgarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Kunst en cultuur

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

30 September 2015 | Bulgarije, Smolyan

Smolyan 10 – 09 – 2015

Lieve allemaal ,

Toen Bert aan de ontbijt dis in verband met het slechte weer en de op komst voorspelde zware onweersbuien vroeg wie er zin had om een museum bezoekje af te leggen en een dagje rust te nemen waren Karin en ik al snel over de streep en besloten te blijven.

De stad Smolyan die te midden van de prachtige natuur aan de voet van de Rodopen in de vallei van de rivier de Cherna lag werd toegedekt door een donkere laaghangende bewolking en gaf het toch al treurige centrum van de stad met haar troosteloze woonkazernes en monumentale vervallen gebouwen die herinnerden aan de communistische dagen een nog grotere desolate aanblik. In grauw gekleurde gedateerde kledij gestoken huisvrouwen haastten zich met grote gevulde plastic tassen huiswaarts. Een aanhoudende druilerige regen spoelde de bepleisterde straten en stuk geslagen treden van de talrijke trappen schoon en spoelde het straatvuil door geulen en goten naar de Cherna rivier (Zwarte rivier ) De etalages nodigden niet echt uit om binnen een kijkje te gaan nemen dus zaten we al snel in een geanimeerd gesprek onder het genot van een kopje koffie.

In de hoop op zonnigere dagen liet ik bij een opticien voor vijftig eurocent mijn onderweg gesneuvelde zonnebril repareren en kreeg hem keurig opgepoetst als nieuw weer terug en toen we veel te vroeg voor de nog gesloten deuren van het Historisch museum stonden zwaaiden deze onverwacht wijd open en een vriendelijke vrouw nodigde ons uit om binnen te komen en zo dwaalden wij lange tijd door het verrassend moderne gebouw langs historische vondsten waarvan de vroegste dateerden van 100.000 – 70.000 jaar voor Christus ( paleolithische tijdperk ) van Prehistorie , Traki , Middeleeuwen tot nu langs Cultureel historisch erfgoed , Rodopi ambacht, Rodopi architectuur en traditie galerijen teveel om op te noemen het was werkelijk prachtig.

Nu we eenmaal toch goed op dreef waren staken we over naar de Art Gallerie en werden overweldigd door meer dan 2000 kunstwerken van Bulgaarse en buitenlandse kunstenaars vanaf de jaren dertig uit de vorige eeuw tot nu met werk dat in de Rodopen werd gecreëerd onder meer schilderijen , beeldhouwwerken en zwart-wit tekeningen , waaronder de kunstwerken van Vladimir Dimitrov - de Meester, Vassil Barakov, Nenko Balkanski, Zlatiu Boiadjiev, David Peretz, Bencho Obreshkov, Anastas Staykov, Vladimir Rilski, Georgi Kovachev, Genko Genkov en vele anderen . Enkele ontroerde en troffen mij recht in het hart maar de meesten waren zwaar , donker en somber zij gaven de tijdsgeest waarin ze geschilderd werden dat de mensheid gebukt ging onder de communistische overheersing wel heel goed weer ……

Het was inmiddels opgehouden met regenen toen we onder een weliswaar nog zwaarbewolkte hemel aanschoven op een terras waar we onze longen vol zogen met frisse lucht en genoten van de heerlijk geserveerde salades.

We bezochten de nieuwe ( 2006 ) oer lelijke Kathedraal van Sint Vissarion de Oosters-orthodoxe kerk van Smolyan en nog een klein mooi kerkje waarvan ik de naam schuldig moet blijven.

Het beroemde Planetarium van Smolyan schoot er jammer genoeg bij in maar inmiddels verzadigd van alle kunst en cultuur verkozen wij in de late namiddag een drankje op een inmiddels aarzelend zonnig terras en de avond sloten wij af met een heerlijk maal in een kneuterig klein huiskamer restaurant.

Toen wij huiswaarts slenterden stond een minuscuul sikkelvormige maan aan een wolkeloze hemel en beloofde een zonnige nieuwe dag.

Liefs Rita

• 01 Oktober 2015 - 08:05

Lei:

Hoi Rita leuk verhaal weer. Zeker als het regent en de stad wel wat afleiding geeft. Had je geen kaarsje aan gestoken in de lelijke Kathedraal? Jammer dat je het Planetarium geen bezoek gebracht! Is veel beter en mooier dan de Kathedraal hihi.
    Lieve groetjes Lei :)

Verslag uit: Bulgarije, Smolyan

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.

Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….

Liefs Rita.