Gastvrij - Reisverslag uit Ardino, Bulgarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Gastvrij - Reisverslag uit Ardino, Bulgarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Gastvrij

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

08 Oktober 2015 | Bulgarije, Ardino

Borovitsa 15 – 09 - 2015

Lieve allemaal ,

Arjan had het vuur opgestookt op het overkapt terras zodat we enigszins behaaglijk konden ontbijten en dekte met hulp van nog enkele mensen de tafel. De kat had een vrij grote foetus van naar ik vermoedde een mol op de mat bij de voordeur gelegd wat ik een nogal shockerende aanblik vond op dit vroege uur van de dag. De grote kweeperen geurden en de naar rozen riekende bloemige zoete geur deed je verlangen om er zo in te bijten maar uit ervaring wist ik dat ik dat beter niet kon doen want ze zijn hard wrang en zuur . Een mega grote hommel kronkelde haar laatste kronkel over het terras en Theo die ook net wakker werd vond het prima dat ik gebruik nam van de badkamer waar inmiddels weer warm water uit de kraan kwam en waar ik genoot van een verkwikkende snelle douche. We kwamen langzaam op dreef het leek wel of we niet echt wakker werden vanochtend , er werden eerst blaren afgeplakt die groeiden als paddenstoelen nu de temperaturen weer aardig opliepen naarmate we meer in de oostelijke Rodopen liepen en de zon weer harder brandde , de zonnebrandcrème ging rond we namen nog een kop koffie en eindelijk gingen we dan toch op pad.

Omdat iedereen een ander tempo liep en de groep wat uit elkaar lag riep de laatste naar de rest van de groep dat ze vroegen of we koffie wilden. Met ze werden de twee vriendelijk groetende dames aan het tuinhek bedoeld we keerden om en namen dankbaar gebruik van hun aanbod. Er werd gerend en geredderd en in een zeer korte tijd verschenen er wel als schoteltjes zo groot naar oliebol smakende warme koeken op tafel die geserveerd werden met schaaltjes zelf gemaakte vijgen jam , schaaltjes met kaas , fruit en tomaten , we dronken Turkse koffie of thee en water het werd een complete lunch.

Twee dochters waarvan de een in Ankara en de ander in Istanbul woonden brachten een korte vakantie bij hun moeder door . Zij lieten de tuin zien met de vele soorten fruit en noten bomen rijen met groenten , ze plukten druiven , ik snoepte van de zoete zwarte moerbeien , we lachten en praatten met handen en voeten de oudere dame wilde alles van mij weten en vleide haar hoofd tegen mijn hoofd toen een van de dochters foto’s maakte het voelde liefdevol en warm ….. Na een hartelijk afscheid wuifden zij ons nog lang na.

Door de hevige sneeuwval van afgelopen winter en de daardoor weggeslagen stukken bos waren de paden onbegaanbaar en gevaarlijk met gevolg dat we enkel op asfalt liepen die dag. De zon brandde op onze hoofden het asfalt zinderde en onze voeten gloeiden in de vochtige schurende sokken we pauzeerden regelmatig , aten verrukkelijke ijstaart in een dorpje onderweg verversten of vulden onze waterflessen aan iedere mogelijke kraan of bron en ik had het gevoel dat er geen eind aan kwam.

Plotseling stelde Arjan voor om de route af te korten met een enorme klim en het was nog maar de vraag of het ging lukken of dat we wellicht om moesten keren. Ik moest er niet aan denken om met mijn brandende voeten weer te gaan klimmen. De groep splitste zich de asfalt tijgers waartoe ikzelf ook behoorde liepen sjokkend in cadans het hotel voorbij daalden te ver af en moesten weer terug waar we lachend verwelkomd werden door de klimmers die het eveneens heel zwaar hadden gehad.

We overnachtte in een zielloos hotel waar het diner evenzo smaakte en die avond zocht iedereen al vroeg zijn of haar kamer op en ik bedacht voordat ik mijn ogen sloot dat het een prachtige dag was geweest met een bijzondere ontmoeting en dat ikzelf net als de maan een beetje was gegroeid ……..

Liefs Rita.


  • 11 Oktober 2015 - 13:05

    Marlice:

    Hoe mooi is het te lezen, zo vol vertrouwen je pad te gaan, met afzien en volharding kom je heel ver!!!

    Trots mag je zijn op je kunnen Rita , ieder keer weer een uitdaging.....Heel mooi en lief dat omaatje!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Ardino

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 280282

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: