Gastvrij - Reisverslag uit Ardino, Bulgarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Gastvrij - Reisverslag uit Ardino, Bulgarije van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Gastvrij

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

08 Oktober 2015 | Bulgarije, Ardino

Borovitsa 15 – 09 - 2015

Lieve allemaal ,

Arjan had het vuur opgestookt op het overkapt terras zodat we enigszins behaaglijk konden ontbijten en dekte met hulp van nog enkele mensen de tafel. De kat had een vrij grote foetus van naar ik vermoedde een mol op de mat bij de voordeur gelegd wat ik een nogal shockerende aanblik vond op dit vroege uur van de dag. De grote kweeperen geurden en de naar rozen riekende bloemige zoete geur deed je verlangen om er zo in te bijten maar uit ervaring wist ik dat ik dat beter niet kon doen want ze zijn hard wrang en zuur . Een mega grote hommel kronkelde haar laatste kronkel over het terras en Theo die ook net wakker werd vond het prima dat ik gebruik nam van de badkamer waar inmiddels weer warm water uit de kraan kwam en waar ik genoot van een verkwikkende snelle douche. We kwamen langzaam op dreef het leek wel of we niet echt wakker werden vanochtend , er werden eerst blaren afgeplakt die groeiden als paddenstoelen nu de temperaturen weer aardig opliepen naarmate we meer in de oostelijke Rodopen liepen en de zon weer harder brandde , de zonnebrandcrème ging rond we namen nog een kop koffie en eindelijk gingen we dan toch op pad.

Omdat iedereen een ander tempo liep en de groep wat uit elkaar lag riep de laatste naar de rest van de groep dat ze vroegen of we koffie wilden. Met ze werden de twee vriendelijk groetende dames aan het tuinhek bedoeld we keerden om en namen dankbaar gebruik van hun aanbod. Er werd gerend en geredderd en in een zeer korte tijd verschenen er wel als schoteltjes zo groot naar oliebol smakende warme koeken op tafel die geserveerd werden met schaaltjes zelf gemaakte vijgen jam , schaaltjes met kaas , fruit en tomaten , we dronken Turkse koffie of thee en water het werd een complete lunch.

Twee dochters waarvan de een in Ankara en de ander in Istanbul woonden brachten een korte vakantie bij hun moeder door . Zij lieten de tuin zien met de vele soorten fruit en noten bomen rijen met groenten , ze plukten druiven , ik snoepte van de zoete zwarte moerbeien , we lachten en praatten met handen en voeten de oudere dame wilde alles van mij weten en vleide haar hoofd tegen mijn hoofd toen een van de dochters foto’s maakte het voelde liefdevol en warm ….. Na een hartelijk afscheid wuifden zij ons nog lang na.

Door de hevige sneeuwval van afgelopen winter en de daardoor weggeslagen stukken bos waren de paden onbegaanbaar en gevaarlijk met gevolg dat we enkel op asfalt liepen die dag. De zon brandde op onze hoofden het asfalt zinderde en onze voeten gloeiden in de vochtige schurende sokken we pauzeerden regelmatig , aten verrukkelijke ijstaart in een dorpje onderweg verversten of vulden onze waterflessen aan iedere mogelijke kraan of bron en ik had het gevoel dat er geen eind aan kwam.

Plotseling stelde Arjan voor om de route af te korten met een enorme klim en het was nog maar de vraag of het ging lukken of dat we wellicht om moesten keren. Ik moest er niet aan denken om met mijn brandende voeten weer te gaan klimmen. De groep splitste zich de asfalt tijgers waartoe ikzelf ook behoorde liepen sjokkend in cadans het hotel voorbij daalden te ver af en moesten weer terug waar we lachend verwelkomd werden door de klimmers die het eveneens heel zwaar hadden gehad.

We overnachtte in een zielloos hotel waar het diner evenzo smaakte en die avond zocht iedereen al vroeg zijn of haar kamer op en ik bedacht voordat ik mijn ogen sloot dat het een prachtige dag was geweest met een bijzondere ontmoeting en dat ikzelf net als de maan een beetje was gegroeid ……..

Liefs Rita.

• 11 Oktober 2015 - 13:05

Marlice:

Hoe mooi is het te lezen, zo vol vertrouwen je pad te gaan, met afzien en volharding kom je heel ver!!!

Trots mag je zijn op je kunnen Rita , ieder keer weer een uitdaging.....Heel mooi en lief dat omaatje!!!

Verslag uit: Bulgarije, Ardino

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.

Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….

Liefs Rita.