Weer thuis - Reisverslag uit Herten, Nederland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Herten, Nederland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

28 December 2023 | Nederland, Herten

Macon 29 / 30 – 07 – 2022

Lieve allemaal ,

Nadat we afscheid hadden genomen van Spanje besloten we nadat we nauwelijks de grensovergang naar Frankrijk waren gepasseerd om al slingerend over provinciale wegen door het platte land naar huis te rijden. Heuvels , bossen en meren gleden aan ons voorbij , verstilde dorpen met een snelheidslimiet , weg omleidingen vanwege werkzaamheden , groene weides waarin Franse koeien onverstoord graasden , opgerolde strobalen , oogverblindende geel gekleurde koolzaad velden kropen heuvel op en heuvel af, gesloten restaurants en supermarkten of geen supermarkt. Onze magen knorden en nadat bleek dat we al uren onderweg waren en nauwelijks kilometers hadden gemaakt besloten we na een wel heel kort overleg van ; Zullen we ? Ja oké en al snel reden we op de autoweg , waar we het eerstvolgende restaurant aandeden voor een uitgebreide lunch.

Opeens was het klaar …..Na weken te hebben rond gezworven verlangden we naar huis , we waren verzadigd en besloten tijdens de lunch dat zo snel mogelijk te doen. Tevens werd ik zo langzamerhand nieuwsgierig naar de badkamer die tijdens onze afwezigheid gerenoveerd werd en waaraan drie weken was gewerkt nadat we duidelijk alles hadden doorgesproken.

In Macon overnachtte we in een Ibis hotel dat aan de snelweg lag en waar elke kamer tegenwoordig een eigen badkamer had wat jaren geleden niet het geval was , wel zo gemakkelijk. De zoektocht naar eten werd een crime , de vrouw van een ander echtpaar dat ook op zoek was naar een maaltijd en onderdak en ons aansprak of wij iets wisten antwoordde op onze ontkenning ; De wereld is vol , er is geen plaats meer voor ons. Uiteindelijk namen Ger en ik genoegen met een restaurant van een ander hotel waar wij bij de gratie Gods mochten mee genieten van hun smakeloze gerechten waarvoor ze ons een vermogen vroegen. Enfin , onze magen waren gevuld en we gingen vroeg slapen die avond.

De volgende ochtend scheen de zon en na het sobere Ibis ontbijt van wat vers stokbrood met jam en een mok koffie vervolgden wij al zingend de weg naar huis waar Ger 's avonds rond de klok van zeven uur de auto voor de deur parkeerde en we deze eerst samen uitruimde om vervolgens alles weer in de kleedkamer te zetten. Pas daarna openden we de badkamer deur en waren blij verrast. Het huis was na de renovatie van de badkamer grondig schoon gemaakt door de hulp en Christel had voor een overheerlijke Indiase schotel gezorgd en de eerste verse etenswaren zoals kaas , fruit eieren , brood en een prachtig veldboeket heette ons welkom thuis.

We trokken luiken op en gooiden alle ramen en deuren open , namen een verkwikkende regendouche in onze vernieuwde badkamer en genoten daarna van de heerlijke schotel.

De hemel kleurde rood boven de Maasplassen , een oude kastanjeboom zeefde vredig het licht , vleugelklappen over het water , mijn hart sloeg het ritme van een zielstevreden monnik , van een wereld diep in mij geworteld , we waren weer thuis.

Liefs Rita