Net op tijd weg - Reisverslag uit Foz do Arelho, Portugal van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Net op tijd weg - Reisverslag uit Foz do Arelho, Portugal van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Net op tijd weg

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

07 November 2023 | Portugal, Foz do Arelho

Foz do Alerho 08 – 06 – 2022

Lieve allemaal ,

Vanuit Foz do Alehro brachten we een bezoek aan het Middeleeuwse vestingstadje Óbidos een prachtig stadje dat koning Alfons11 in 1210 aan zijn koningin schonk. We zagen het volledig ommuurde Middeleeuwse stadje al van verre hoog op een heuvel liggen.

Nadat we de auto geparkeerd hadden op een groot aangelegd parkeer terrein bleek dat we niet de enigste waren die het dorpje wilden bezoeken. De toegangspoort tot het stadje was uitbundig gedecoreerd met schilderingen en azulejos uit de 18e eeuw. We dwaalden door een labyrint van smalle steegjes , met witte huisjes traditioneel beschilderd met blauwe en gele randen en talrijke gekleurde bloemen die tegen muren en over rode pannendaken groeiden en zich vast klampten aan de kleine balkons. De hoofdstraat was een feest aan kleine winkeltjes met regionale producten , handwerk , kunst , restaurants en bars. Het was bloedheet en toen we het hoogste punt bereikt hadden ploften we neer op een klein ommuurd terras met schattige bistro setjes waar zacht keuvelende mensen genoten van de heerlijkste streekgerechten met een koel drankje. We vonden een plekje in de schaduw en bestelden een verrukkelijke lunch met een glas koele cider.

Na een lange rustpauze bezochten we de Igreja de Santa Maria , waar in veertien vier en veertig een Koninklijke bruiloft plaats vond. Het kleine Óbidos telde maar liefst veertien kerken. Het interieur van de Mariakerk was rijkelijk versierd met blauwe azulejos en schilderingen. Naast het altaar hingen schilderijen van Josefa de Óbidos. Zij was een van de belangrijkste barokschilders van Portugal , we maakten foto’s , staken kaarsjes aan en verwonderden ons over zoveel pracht en praal. Uiteindelijk kwamen we bij het imposante kasteel Castelo de Óbidos. Dat nu in gebruik was als Pousada een hotel in traditioneel Portugese stijl dus niet toegankelijk voor het publiek. Nadat we een korte route over de dertien meter hoge stadmuur hadden gelopen die een prachtig uitzicht bood over de wijde omgeving en zestien honderd meter lang was besloten we terug te keren naar de auto waar op de parkeerplaats talrijke bussen arriveerden en toen we in de auto stapten zagen we honderden mensen zich richting Obidos begeven , we waren net op tijd weg.

Liefs Rita.