Villajoyosa - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Villajoyosa - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Villajoyosa

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

27 Mei 2013 | Spanje, Benidorm

26 – 05 – 2013

Lieve allemaal,

Vandaag besloot ik het onlangs tot historisch uitgeroepen stadje Villajoyosa met een bezoek te vereren. Ik nam de Alsa bus naar het 10 kilometer verderop gelegen stadje , stapte midden in het centrum uit en slenterde even door enkele winkelstraten waar sinaasappel boompjes met rijpe diep oranje gekleurde sinaasappelen het straatbeeld aardig opfleurden. Maar dit was niet wat ik zocht , ik was op zoek naar de oude stad die aan de monding van de rivier Sella ligt omgeven door olijf , johannesbrood en amandel bomen.

Ik liep een Konditorei binnen waar ik heerlijke koffie dronk met een vers amandelbroodje wat een genot was voor mijn smaakpapillen en las het kranten artikel nog eens goed door om vervolgens op zoek te gaan naar het oude pand aan de Plaza de la Iglesia waar ze resten hadden gevonden uit de vierde eeuw voor Christus. Er werden delen van muren gevonden die hebben toebehoord aan woningen en beschilderde aardewerken scherven van gebruiksvoorwerpen. Ook werd er nog een zilveren ring gevonden. De archeologe Ana Martinez bevestigde hiermee de reeds eerder geopperde theorie dat de Iberische stad Alón ongeveer op dezelfde locatie lag als de middeleeuwse ommuurde stad. Omdat er tevens in de buurt van de stad twee grote begraafplaatsen zijn gevonden uit de vijfde en zesde eeuw voor Christus weten de archeologen al enige tijd dat Villajoyosa in de genoemde periode een grote plaats was.

Ik had het huis aan de Plaza de la Iglesia al snel gevonden dat net binnen de stadsmuur lag van de oude stad. Jammer genoeg was het oude huis afgezet met hekken en waren deuren en vensters gesloten , wat ook wel weer logisch was want ze waren nog volop bezig met onderzoeken. Ook de gotische kerk was gesloten. Ik liep door het rijk beschilderde stadje door nauwe straatjes en steegjes waarvan de meesten naar een heilige waren vernoemd en waarvan er meteen ook maar een beeld in een nis achter glas stond. Er hing een ranzige geur van vet en vis en het wasgoed wapperde hoog aan de waslijnen in de wind. Vrouwen krijsten en schreeuwden en kinderen huilden of liepen verloren op straat. De mannen blokkeerden verveeld hangend op een stoel de nauwe straatjes.

Na enige tijd realiseerde ik me dat ik wel op héél historische bodem liep maar voelde me tevens ook een pottenkijker en daardoor ook wat ongemakkelijk als enigste toerist. Het was voor een buiten staander wel heel schilderachtig maar je zou er maar zo bij zitten , de mensen waren echt arm en woonden in bouwvallige panden.

Ik liep naar beneden om de oude stad te verlaten en kwam uit op de boulevard waar een standbeeld van Christobál Zaragoza stond met daarachter een groepje wuivende palmen en een strakblauwe zee. Het was een schril contrast met waar ik net vandaan kwam en met de ranzige geur nog in mijn neusgaten probeerde ik op andere gedachten te komen en slenterde over de boulevard naar de jachthaven waar de luxe zeilboten en jachten lagen te schitteren in de zon. De terrassen werden bevolkt door welgestelden toeristen waarschijnlijk de eigenaars van de luxe jachten. Verkrampt jong ogende vijftigers gekleed in chique Bretonse kleding met een aan hun lippen hangende veel te jonge stralende vrouw suggereerde het ware geluk. Zittend op een rotsblok aan zee rustte ik even uit en genoot van de frisse zeewind daarna liep ik dezelfde weg terug het beeld van Zaragoza voorbij op zoek naar de kloof met de hangende huizen.

Ik liep het park in wat in een droge rivier bedding lag en genoot van het schilderachtige landschap en de daarboven hangende huizen. Er liep een ezel op een stukje grond met hier en daar een plukje gras , hij zag er wel gezond uit. Ik liep onder een nog door de Romeinen gebouwde brug door . Achter deze brug liep een pad naar boven en kwam weer uit in de stad. Om weer in het centrum komen liep ik nu over dezelfde brug als waar ik onderdoor was gelopen in de voetsporen van de Romeinen. Alvorens ik aan de terugreis begon genoot ik nog even van de laatste zonnestralen op een terras.

Liefs Rita.

Christobál Zaragoza is in 1923 in Villajoyosa geboren en in 1999 in Alicante overleden. Hij studeerde filosofie aan de universiteit van Valencia. Hij heeft vele boeken op zijn naam staan. De titel van zijn eerste boek is : Het schandaal van de stilte.

  • 28 Mei 2013 - 08:36

    Ben En Petra Venlo:

    Hoi Rita,

    Iedere keer weer genieten van je reisverslagen!!!!
    Geniet van alles wat je doet en ziet dan kunnen wij dat ook.

    Groetjes Petra en Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Benidorm

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 1061
Totaal aantal bezoekers 281139

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: