Even snel. - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Even snel. - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Even snel.

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

09 Juli 2009 | Frankrijk, Auxerre

Lieve Allemaal,

Wij doen vreselijk ons best maar hebben vandaag geen zin.We hebben wat rondgeslenterd in deze oude toch heel bijzondere binnenstad met zijn vakwerkhuizen en vele kerken.Vanavond gaan we vroeg naar bed en morgen er weer flink tegenaan.

Voor allen die er ook op uit trekken een hele fijne vakantie en kom gezond weer thuis.

Liefs Rita.

Chateau-Porcien
01-07-2009
21 km

Na een rusteloze nacht op het toch wel mooie logeeradres, waar de Franse T.V ploeg ons naar toe had gebracht na de opnames, gingen we weer op pad. Door de hitte zijn we al snel door ons water heen, we lopen goed en zijn al snel in Justine Herbiny waar we wel heel toevallig de man ontmoeten, die Max, een van de makers van de route, ons had aanbevolen om aan te kloppen om wat te rusten en te drinken. We mogen in zijn gite om koffie te zetten en ons op te frissen. Het is er heerlijk koel en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van.

Eenmaal in Chatau- Porcien melden we ons bij de Mairie en krijgen we de sleutel van een herberg voor een gratis overnachting. We ploffen op bed om even te rusten en gaan dan snel douchen want we rammelen van de honger. Het enigste restaurant is gesloten, dus dat wordt de supermarkt waar we een heerlijke selderij salade kopen met kipfilet en bonbons. Wanneer we bij het enigste cafe ons verhaal doen gaan er vele deuren open. De kastelein begint meteen te regelen en te rennen. Er wordt een bistro set in zijn achtertuin gezet en hij brengt borden met bestek. Het wordt een wonderlijke avond we eten onze eigen spullen met een biertje en koffie en bonbons toe. De volgende ochtend mogen we weer met ons eigen brood en beleg vers gehaald in de supermarkt bij hem ontbijten. We nemen hartelijk afscheid en zullen deze man niet snel vergeten.

Bazancourt
02-07-2009
10 km

De hitte blijft ons parten spelen en vandaag is het echt geen doen. We lopen door het open veld, geen zuchtje wind en de zon brandt op ons hoofd. In Avancon passeren we een boomgaard de kersen plukker ziet ons zwoegen en geeft ons een zak kersen. Deze verorberen we bij ons brood op de kerk trappen met koel helder water van het plaatselijke kerkhof. Na Avancon sjokken we verder mijn benen zijn zwaar en mijn voeten doen pijn. Als de nood het hoogst is stopt er een auto en krijgen we een lift aangeboden. Daar wordt niet moeilijk over gedaan en vervolgens valt alles op zijn plaats. De man rijdt naar Bazancourt waar het enige hotel gesloten is en gaat door naar Pomacle waar wij wat lunchen en hij het vee wat er rond loopt vers gras bezorgd. Als blijkt dat er ook daar niets is om te overnachten laat de kelner alles uit zijn handen vallen om ons weer terug te brengen naar Bazancourt. Waar we terecht kunnen in een mannen pension. Het is er zo vies dat ik er verder niet over wil praten om rillingen en jeuk te voorkomen. Ondanks de 40 graden hebben we niet gedoucht!!!

Reims

03-07-2009
04-07-2009
20 km

Doodmoe en vies komen we aan bij de Kathedraal, de Notre-Dame van Reims. Een van de meesterwerken van de gotische kunst. Een nationaal heiligdom plaats van de doop van Clovis en de kroning van vele koningen, een symbool van het vaderland gedurende de wereld oorlog 1914-1918 en van de Frans-Duitse verzoening.

We melden ons aan de tafel van het genootschap en we krijgen dank zij Dhr Henry, ook een van de makers van de route die we ontmoet hebben tijdends de T.V opnames, een heerlijke overnachtings plaats in een klooster waar wij twee nachten verblijven. We verkennen de route nemen een terrasje en kuieren door een gezellige niet al te grote stad.

Verzenay
05-07-2009
20 km

Het duurde even voordat we Reims uit waren en het werd een zware dag zonder steunpunten. De Champagne streek met zijn uitgestrekte wijngaarden waar niet veel te beleven valt is nou niet bepaald een uitdaging om door heen te lopen. Het overnachting adres is bij de Familie Rousseaux een champagne boer. Ook daar is het vreselijk saai. Het lijkt wel of de mensen zich aan gepast hebben aan hun landschap.

Conde-sur-Marne
06-07-2009
22km

Het weer is heerlijk, minder heet en wolkenvelden. De bossen waar we doorheen lopen zijn prachtig met soms behoorlijk modderige paden en pittige hoogte verschillen. Het ruikt er heerlijk en het is er fris na de hevige regenval van afgelopen nacht. Ik geniet van het geploeter en de nieuwe omgeving. Voorlopig heb ik genoeg asfalt gezien. Tegen het eind van de dag had ik op het laatst de idee dat het asfalt steeds dichterbij kwam ik zag dan elk steentje. Het bos is dus een welkome afwisseling. We leven op water en brood en zwarte pruimen vandaag.'s Avonds vinden we ternauwernood onderdak en nemen nogmaals genoegen met een mannen pension!

Chalons en Champagne
07-07-2009
25 km

'S Morgens ontbijten we snel om deze troosteloze omgeving te kunnen verlaten. Het wordt een heerlijke dag. Er staat een stevig wind die de wolkenvelden met dreigende regenbuien uit een drijft. Het tempo ligt hoog vandaag en ik geniet van het vlakke afwisselende landschap langs kanaal, weiden, graan velden en verlaten gehuchten. Het is wel weer een dag op water en brood.In Chalons en Champagne lopen we meteen naar de kerk er wordt gebeld en al snel vinden we onderdak bij een arts en zijn gezin. We worden hartelijk ontvangen door de vrouw des huizes en krijgen ieder een eigen kamer. Dat ze ons ook nog een huis sleutel geeft omdat ze zelf uit gaan die avond ontroert me.

• 09 Juli 2009 - 18:41

Franky:

Oeff!! was weer een heel verslag he.Maar wel mooi.Vooral doorgaan!!!groetjes Franky.

• 09 Juli 2009 - 20:08

Ans Kortooms:

Een paar dagen verder en weer heel wat ervaringen rijker.Geweldig toch.Een dag geen zin is toch ook geen ramp als je dan kan genieten van al het moois om je heen.Alleen al de variatie van jullie slaapplaatsen is al een hele verrassing.
    Zomaar een huissleutel in ontvangst mogen nemen terwijl ze zelf niet thuis zijn is wel heel speciaal en gastvrij.
    Zou zo iets in Nederland mogelijk zijn,ik betwijfel het.
    Groetjes Ans.

• 10 Juli 2009 - 11:45

Connie Buskes:

Jeetje, wat een reis is het nu al. Volgende week ga ik ook die richting op, maar dan met de auto.
    We komen dan ook langs chalon en champagne en auxerre.
    Zal aan jullie denken als ik daar in de buurt ben.
    Gelukig is het nu niet meer zo heet. Veel succes en hopelijk komt het met de benen en de voeten weer helemaal goed.

groetjes

• 10 Juli 2009 - 16:04

Bea Visser-trienen:

Engelen, 10 juli 2009

Hi Kanjers, Rita en Hannie,

Jullie beleven van alles!
    Leuk om te lezen. Wat zullen jullie een mensenkennis vergaren!
    Wij zijn klaar voor de camping, niet zo spannend als bij jullie maar toch verheugen wij er ons op.
    In ons middeleeuws kerkje las ik een verhaal wat mij aan jullie deed denken.

Wie wandelt, wandelt nooit alleen
    Altijd zijn er wel vogels, altijd de wind of de waterstromen de bronnetjes soms of passanten.
    Altijd zijn er de bomen en de wolken die je groeten of de strakke, blauwe hemel.
    En de zijwegen en kruispunten die vragen om een keuze.
    Altijd zijn er je gedachten die meetrekken als engelen of als duivels, die je plagen.
    Alleen wandelen bestaat niet. Wandelen brengt je altijd weer op je innerlijke weg en brengt je thuis.
    Heel veel wandelgenot en liefs ook van Ton,
    Bea

• 10 Juli 2009 - 19:14

Marlice:

Super jullie verhalen!!!!!!!!!!!!!

Al lijkt het soms een hele TOUR,jullie zitten aardig op Route.

Blijf ons verrassen met jullie avonturen.
    Het is zo leuk om te lezen!!

"ULTREYA E SUSEYA".
    WESTWAARTS EN HOUDT VOL!!

HEEL VEEL WANDELPLEZIER SAMEN.

GROETJES MARLICE

• 13 Juli 2009 - 17:28

Jan Visser:

Hallo Rita en Hannie,

Interessant reisje maken jullie en pas op de stieren als jullie in Spanje komen. In Pamplona enkele mannen gesneuveld!

Met groet,

Jan en Rene

• 14 Juli 2009 - 12:52

Marlice:

SANTÉ OP QUATORZE JUILLET

IN HET "LA DOUCE FRANCE".

HEBBEN JULLIE HET NOG

STEEDS NAAR JE ZIN OP DE

"CHEMIN ST.JACQUES?"

HEB VOOR JULLIE EEN MOOIE SPREUK GEVONDEN VAN PAULO COELHO:

TOUT CELUI QUE TU FAIS,LAISSERAS DES TRACES."

BON CHEMIN Y COURAGE!!!!

MARLICE