Bergkammen en heuvels - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Bergkammen en heuvels - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Bergkammen en heuvels

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

30 November 2016 | Spanje, Arzúa

Arzúa 29 – 09 – 2016

Lieve allemaal ,

Na een uur door het laagland van Galicië gelopen te hebben kwam ik in San Xulián waar ik enkele mooie hórreos bewonderde en een prachtig oud stenen kruis , vrijwel meteen passeerde ik Pallota met aan de rand een oude wasplaats en restanten van een oude molen. Ik liep door het glooiende boerenland met talrijke beekdalen en holle wegen, over loopplanken en oude bruggen stak ik de beken over. Ik liep door een prachtig eikenbos , vanaf Casanova voerde het oude pad omlaag langs bosjes en weiden naar het oude plaatsje Leboreiro met een graanschuur en een prachtig kerkje gotische stijl en waar de oude brug met spitsbogen herinnerde aan lang vervlogen tijden. Ik volgde mijn weg over steenslag , over een industrie terrein en liep door een bos steil omlaag in een gebied waar men vulkanisch materiaal gebruikte om de wegen te verharden en kwam langs vele lage muurtjes van modder en steen in het stadje Melide. Aan het einde van het ommuurde kerkhof waarop de doden niet in de grond maar in een nis van een muur werden geschoven die nadien werd dicht gemetseld voerde een corredoira omlaag naar de autoweg die ik overstak en liep via een asfaltweg naar het dorp Santa Maria waar weer vanaf een kerkhof een met zwarte steenslag bedekt voetpad verder voerde langs een wasplaats en geurende eucalyptusbosjes , over steenblokken en verharde paden , langs weiden naar het volgende beekdal vanwaar ik weer omhoog liep naar Peroxe waar ik mijn waterfles vulde aan de fontein met het opschrift Xakobeo 99.

Na zes en half uur was ik in Boente , ik liep en mijmerde , leefde in momenten knoopte de tijd aan elkaar. Voelde mij vrij als een land zonder grenzen , verslond heuvels met daarboven de lichte en donkere luchten , verorberde bergkammen dorpen en gehuchten , vrat geuren en kleuren , zocht en vond tussen de stenen mijzelf …..

In de avonden had ik regelmatig telefonisch contact met Camilla die door blessures wel een week achter liep op mij maar dapper haar weg vond tussen alle pijntjes en kwalen. Met de Deen ging het goed ik zag hem nog regelmatig en met de vrouw uit Californië hield ik gelijke tred , de drie vrouwen uit Las Vegas was ik uit het oog verloren wat jammer was , maar ik mistte Zuid Afrika zo vreselijk , ik mistte ze werkelijk en had ze al een berichtje gestuurd waarop ik geen reactie kreeg …..

Een afdaling naar het beekdal van de Rio Boente een tunnel , een brug , weer steil omhoog naar Castañeda dat op een heuvelrug lag , steil omhoog door een eucalyptusbos , een dal , weer een Rio , in Ribadiso weer steil omhoog en kwam na ruim negen uur en bijna dertig kilometer lopen in Arzúa waar mij een warm welkom wachtte …..

En die nacht tijdens een diepe slaap ontkiemde het sluimerende bij de kracht van een bijna nieuwe maan ……

Liefs Rita





  • 01 December 2016 - 11:33

    Anne-Miek Pijpers:

    een Pittige tocht Rita! maar met een vrij- als- een- vogel- gevoel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 280455

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: