Krujë - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Krujë - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Krujë

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

02 Juli 2014 | Albanië, Krujë

Krujë 07 – 06 – 2014

Lieve allemaal ,


De lange klim vanuit Mangalem over de kasteelstraat naar de burcht van Berat was de moeite meer dan waard. Het was heet en de anders zo gezellig kletsende groep zwoegde zwijgend naar boven en regelmatig bleef er iemand stil staan om water te drinken. Zweetdruppels parelden op mijn voorhoofd het zout prikte in mijn ogen als er een druppel naar beneden gleed het was zo heet dat zelfs mijn zonnebril besloeg. Als bezoekers moesten wij een kleine entree betalen terwijl de poort open stond maar al snel bleek dat er nog enkele honderden mensen binnen de burcht woonden en dat voor hen de poort altijd open stond. We liepen door een sfeervolle wijk met nauwe straatjes , langs kerken , kapellen en oude huizen waarvan enkelen een bloempot in de vensterbank hadden staan en een ervan gevaarlijk op het randje balanceerde.


Het deed mij terug denken aan een tocht door Spanje toen er een naar beneden kwam en rakelings achter mij mijn rug strelend op de grond uiteen spatte. Toen ik het voorval aan Wicher Jan vertelde die met mij op liep zei deze heel fijntjes ; Heb je geluk gehad dat was omdat je mij eerst nog moest ontmoeten. Deze opmerking werd de verdere reis te pas en te onpas gebruikt want hij en ik hoorde bij het vijftal wat overal wat meer de tijd voor nam, tijdens een tocht liepen we wel door maar in een dusdanig tempo dat we ook nog konden genieten ons motto was ; Niet het doel maar de weg er naar toe is het doel.


De burcht was omringd met dikke muren en 24 torens. Sommige blokken steen in de lager gelegen delen stamden uit de 4de eeuw voor Christus. Het grootste gedeelte van de versterking dateerde uit de 14de eeuw. De uitzichten op het oude Berat waren spectaculair , de Ottomaanse huizen waren met gelden van Unesco opgeknapt. De oude burcht bood ooit onderdak aan 42 kerken. In een oud museum kerkje bewonderden we iconen van de meester Onufri die geschilderd waren op hout en metaal. We liepen en liepen mijn anderhalve liter water was op en ik keek uit naar de afdaling zodat ik iets te drinken kon kopen. Eenmaal beneden sloegen we grote hoeveelheden water in alvorens we onze reis met het busje voortzette naar Krujë..


Eenmaal in Krujë een aangenaam bergstadje wat terrasvormig tegen de rotsen lag aangebouwd , meldde ik mij af voor alle verdere rondleidingen o.a. het Kasteel , het nationaal Skanderberg museum en weer een Etnografisch museum , het was bloedheet ik wilde rondslenteren , terrasje pakken , sfeer snuiven maar vooral frisse lucht .....Wicher Jan en Jeanne die het hoorden en die er duidelijk ook geen zin meer in hadden vroegen of ik het leuk vond om samen te gaan . We slenterden over de Bazaar waar ik drie prachtige handgemaakte vrolijk beschilderde houten fluiten kocht voor mijn kleinkinderen..We namen een terrasje in de schaduw en genoten van het uitzicht op de Adriatische zee. Na deze heerlijke verkoeling liepen we door naar het witte op een kasteel lijkend gebouw met wel negen torens wat gebouwd werd op de restanten van de oude vesting wallen , het bleek het Skanderberg museum te zijn de volksheld van Albanië , we liepen er om heen wierpen een blik naar binnen zwaaiden naar Skanderberg en hielden het voor gezien . Ook het Etnografisch museum lieten we links liggen het liep tegen de avond en we genoten van de koelte die deze met zich mee bracht we aten wat yoghurt en fruit , namen een drankje op een terras en lieten het straatleven van Krujë op ons inwerken totdat de eerste sterren flonkerden en vocht en koude ons naar de kamer joeg.

Liefs Rita


  • 03 Juli 2014 - 11:55

    Marie Louise :

    hoi riet al weer zo iets moois gezien ik sluit me oogen en stel me dat voor mooi dat paken ze je niet meer af nou dike kus en tot ziens in benidorm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 281212

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: