Gevulde dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Gevulde dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Gevulde dagen

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

02 Juni 2020 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad verblijf bij Pauline 12 – 13 – 14 - 08 – 2019


Lieve allemaal ,

De dagen werden gevuld met het regelen van geldzaken , inkopen , ordenen , laden en herladen. We kochten veel , heel veel en vulden grote zwarte kratten met lang houdbare groenten , allerlei soorten kolen , wortels , zoete aardappelen , groene tomaten , uien , paprika’s , sinaasappels , appels , citroenen , limoenen , rijst , pasta , zakken met
muesli , blikken met kikkererwten en kapucijners , toiletpapier , natte doekjes , toiletspullen , een diepvries kist met ingevroren vlees dat al reeds door Pauline werd verwerkt , aangebraden en gekruid goed voor menig heerlijke stoofpot boven het kampvuur , zo bleek later. Een koelbox met melkproducten boter, kaas ,eieren , dikke stevige Griekse yoghurt. Koffie , thee , vier flessen van twaalf liter water elk , we vulden de watertank van de auto voor nood gevallen. Vier dozen goed voor 16 liter rode wijn , blikjes bier , een fles Amarula die ik tijdens onze reis voor het eerst proefde en waar ik sindsdien aan verslingerd was.
Het bleek een verrukkelijke natuurlijke cream likeur, verrijkt met verse room en gedistilleerd uit de vrucht van de Afrikaanse Marula boom.

Stoelen , tafel , tent en slaapspullen , kleding voor de zon en de kou , donsjassen , mutsen , handschoenen , thermo ondergoed voor de koude nachten. Het was dan wel half augustus maar omdat Zuid-Afrika op het zuidelijk halfrond lag waardoor de seizoenen er tegenovergesteld waren aan die in Nederland en het er nog winter was konden de nachten nog extreem koud worden.

De ongerepte stranden lagen er verlaten bij in deze tijd van het jaar. Ik maakte dagelijks een stevige wandeling in de omgeving , bewonderde planten en prachtig exotische bloemen.
’s Avonds bogen we ons over de landkaart Zuid Afrika , Namibië en Botswana die we ter plaatse hadden gekocht en verheugden ons op de reis.

Het winkelcentrum Waterstone Village , met zijn chique restaurants, boetieks, coffeeshops en toonaangevende supermarkten was een schril contrast met de bedelaars op drukke verkeerspunten. De rassen discriminatie was voelbaar in elke vezel van mijn lijf en beangstigde mij vooral omdat het gezelschap waarin ik verkeerde een totaal andere mening was toegedaan dan die ik zelf had.

De resorts waarin de blanken woonden werden bewaakt door zwarten , net zoals het schoonmaak en bedienend personeel in winkels en restaurants , de kassa’s werden bemand door zwarten , parkeerplaatsen werden bewaakt door zwarten . Ze waren goedlachs , blij en tevreden en lachten hun prachtige tanden bloot. Nu er een zwarte regering was gingen al deze banen naar de laagopgeleide zwarten en op de kruispunten stonden de laag opgeleide blanken te bedelen en dat gaf een behoorlijke frictie.

We ervoeren aan den lijve hoe ernstig het water tekort was in Zuid Afrika , we douchten kort en snel. Een maal daags werd de hele vaat gedaan in slechts één teiltje gevuld met een bodem gekookt water. Het regen water werd opgevangen in teilen en tonnen , de wasmachine werd volgestouwd zodat er nog geen vaatdoek meer bij kon en de deur moest worden aangeduwd.


Het waren gevulde verwachtingsvolle dagen vol met nieuwe indrukken die ik allemaal niet zo snel verwerkt kreeg en ik moest bekennen dat gevoelens van onbehagen die ontstonden de onderliggende oorzaak was van het gegeven dat eigen normen , waarden en gedragingen ineens minder vanzelfsprekend bleken te zijn dan dat ik al die tijd had aangenomen.

Ik vroeg me in stilte af hoe te ademen tussen al dit geweld
De corruptie , de mensenhaat , de armoede deze onmenselijke armoede
En de verontmenselijking daarvan
De jongeren die verveeld en immoreel gevoed
Met dwaasheden aangereikt als deugd
Hoe vond ik hier een eerbaar evenwicht
Hoe behield je hier je probiteit
In zoveel onterende situaties ?

Liefs Rita.







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 281228

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: