Gehavende gevels - Reisverslag uit Ilok, Kroatië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Gehavende gevels - Reisverslag uit Ilok, Kroatië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Gehavende gevels

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

01 Mei 2015 | Kroatië, Ilok

Ilok 15 – 04 – 2015


Lieve allemaal ,

Na de aankoop van onze buskaartjes op het station van Osijek om naar Vukovar te reizen kwam buiten de taxi chauffeur die ons de eerste twee dagen van dienst was geweest vrolijk lachend op ons toelopen met de vraag of hij ons nog eens mocht rijden ........ We twijfelden niet lang kregen aan het loket met een beetje verlies het geld terug van de kaartjes die we weer inwisselden en lieten ons voor een luttel bedrag meer naar Vukovar rijden waar we onze bagage achter lieten bij de ons welwillende man van de toeristeninformatie ter plekke brachten Sedat die voor een afspraak achter was gebleven in Osijek op de hoogte zodat hij de koffers mee kon nemen naar het volgend slaapadres.

Karin , Lei en ik gingen op pad. Het was al behoorlijk warm toen we vanuit het busstation de stad uit liepen langs de nog vele gehavende gevels veroorzaakt door een oorlog die nog maar zo kort geleden woedde. Het groenten aanbod op de markt was sober wat kool , prei , gele paprika’s en knolselderij bij gebrek aan enig fruit kochten we wortels voor onderweg. Karin zocht een doek als bescherming tegen de zon en toen ik er eindelijk een gevonden had bleek hij van de eigenaresse van de kraam te zijn die hem maar al te graag verkocht. Dagen later kon ik Karin nog blind volgen want met gesloten ogen hoefde ik alleen maar de weelderige bloemengeur te volgen waarmee de voormalige eigenaresse haar doek had besprenkeld.

De watertoren torende als een stille getuige boven de eens zo geteisterde stad Vukovar uit met z’n grootste rivier haven van Kroatië gelegen aan de samen vloeiing van de Vuka en de Donau. We pauzeerden voor ons middag brood met water in de schaduw van een kapot geschoten voormalige prachtig gelegen uitspanning aan de Donau waar we later de heuvel beklommen en genoten van het uitzicht over de brede rivier die met haar uitbundig groen begroeide oevers aan onze voeten lag.

Op een aan de rand van Sotin gelegen kerkhof vulden we onze lege waterflessen met heerlijk koel water en eenmaal in het centrum aten we op de trappen van een oud huis een heerlijk ijs afkomstig uit de enigste supermarkt dat het dorp rijk was. Karin die de dag ervoor haar voeten behoorlijk stuk had gelopen besloot dat zij achter bleef en wachtte in een kleine speeltuin op de taxi met Sedat die ons zou oppikken langs de route.

Lei en ik liepen verder langs een saaie drukke doorgaande weg die naar Ilok leidde. De enige afwisseling die we aan de route konden aanbrengen was om meerdere malen via een zandpad een U vorm te lopen wat behoorlijk veel kilometers vergde maar waar we hemelsbreed niet meer dan zeven kilometer mee opschoten. Het vlakke landschap werd glooiender en omgeven door schilderachtige heuvels met wijngaarden en bosrijke bergen die uit het vlakke land omhoog rezen.

Na uren lopen , stickers plakken en peilen spuiten hielden wij het voor gezien en belden naar Sedat om te laten weten waar we zaten.

In Ilok wachtte ons een ruim onderkomen , ik kreeg een balzaal van een slaapkamer met een heerlijk groot schoon bed grenzend aan een enorm groot balkon , een ruime hal en een badkamer.

We dropten de bagage lieten ons naar een restaurant leiden door Ivo de directeur van het toeristen bureau een bijzonder aardige man waar we uren keuvelend mee door brachten in een chic restaurant waar een wit gehandschoende ober met een strak gezicht wat bij het toetje pas ontdooide het eten serveerde terwijl wij hongerig en dorstig als we waren zo van de straat waren aangeschoven aan deze heerlijke dis.

Nadat ik vanaf mijn balkon tevergeefs in een donkere zwaarbewolkte nacht naar de afnemende maan had gezocht trachtte ik enigszins uit balans gebracht door haar afwezigheid in slaap te komen en bedacht voordat ik naar dromenland vertrok dat de aarde niet zonder de maan kon zij remde de aarde af en door haar afwezigheid raakte ze in een enorme stroomversnelling zo snel dat ze dreigde uit haar baan te vliegen ………………….

Liefs Rita.







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Ilok

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 745
Totaal aantal bezoekers 281874

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: