Nieuwe maan - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Nieuwe maan - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Nieuwe maan

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

18 Oktober 2016 | Spanje, Burgos

Burgos 02 – 09 – 2016

Lieve allemaal ,

Na een onrustige nacht die veroorzaakt werd door het komen en gaan van de andere pensiongasten werd het toch vanzelf weer licht en om tien uur zat ik op een zonovergoten terras naar de voorbij snellende mensen te kijken en verbaasde mij over de grote verscheidenheid ervan , er waren zoveel soorten en modellen en hoe wonderlijk dat men in de liefde slechts viel voor die ene persoon.
Twee Mexicaanse mannen spraken mij aan en vertelden trots dat zij onlangs getrouwd waren en hoe gelukkig zij daarmee waren dat het mogelijk was. Zij vertelden over hun land en hun reizen en zij waren zo onderhoudend dat ik de tijd vergat en moest rennen om de bus van twaalf uur naar Burgos te halen die voor de Spaanse verandering op de exacte tijd vertrok.

De bus zocht zijn weg door een heuvelachtig landschap en overbrugde probleemloos de afstand van ongeveer tweehonderd km naar het op negenhonderd meter hoge gelegen Burgos. Het groene landschap lag onder een melk blauwe hemel , we reden door enkele tunnels en daarna volgde de bus haar weg over een enorme hoge smalle luchtbrug , ik keek op slapende dorpen in diepe dalen , op wild stromende beekjes en klaterende watervallen, er prijkten verlaten burchten op de toppen , we reden langs uitgestrekte goudgele geoogste graanvelden zelfs de aarde kleurde warm en goudgeel.

Toen ik vanuit het busstation naar buiten liep sloeg de hitte mij tegemoet ik zocht de torens van de kathedraal in de voor mij niet geheel onbekende stad en liep richting centrum, wandelde over de brug van de rivier de Arlanzón en liep zo door de prachtige stadspoort de Arco de Santa Maria het plein op waar ook de kathedraal aan lag, kon de herberg achter de kathedraal nadat ik twee trappen beklommen had feilloos vinden en liet mij nadat ik mijn eerste stempel veroverd had in mijn stempelboekje , voor een bedrag van vijf euro inschrijven voor een nacht. Ik dropte wat spullen op mijn bed zodat men wist dat het bezet was , zette mijn rugzak in de hoek snelde weer de trappen af naar het plein plofte op een terras en bestelde het grootste bier dat ze hadden…..

Een Frans pelgrim paar zocht strompelend en naar mijn idee met enige wrevel naar elkaar de herberg , zij leek radeloos ik stond op en wees hen de weg , zichtbaar opgelucht dat het niet ver meer was kwamen ze bij mij zitten en bestelden eveneens een bier.

Het was gezellig druk , ik kende de kathedraal hoefde niet zo nodig iets te zien had alle tijd van de wereld en bestelde nadat de Fransen vertrokken waren een heerlijke salade met brood en om de resterende dorst te lessen nog een bier. De drie vrouwen uit Zuid Afrika die aan de tafel naast mij zaten zochten contact ik werd overstelpt met vragen en vond het heerlijk om naar hun koeterwaals gesproken Nederlands te luisteren. Ik vertelde dat ik Antjie Krog een Zuid Afrikaanse schrijfster bewonderde en een prachtige gedichtenbundel van haar had.

Het was zo gezellig om buiten te zijn dat ik geen enkele behoefte voelde om terug te keren naar de herberg , ik slenterde langs de rivier de Arlanzón naar het nieuwe gedeelte van Burgos want ik wist in het oude was geen supermarkt te vinden. Het was vrijdagavond dus het weekend begon , gezinnetjes , ouderen , pubers alles en iedereen zocht vertier buiten. Muggen dansten in het door het bladerdak gefilterde zonlicht onder de oeroude bomen aan de waterkant , een hond blafte , weer een brug , Burgos telde acht bruggen . Ik liep het nieuwe gedeelte in en zocht een supermarkt want de volgende dag begon mijn eerste wandeldag en ik wilde , fruit , noten , yoghurt en water. Ik liep over pleinen , door straten en stegen men kreeg ogen als schoteltjes als ik naar een supermarkt vroeg men begreep wat ik zocht maar kon mij niet duidelijk maken dat die echt buiten de stad lagen totdat een vrouw zei ( die wel Engels sprak ) dat ik mijn geluk kon beproeven bij een klein fruitzaakje dat verborgen lag in een achteraf steegje waar zij mij naar toe bracht. Overgelukkig met wat water en fruit slenterde ik terug richting kathedraal waar ik met een groot ijs zittend in het gras aan de waterkant samen met de Burgossers genoot van deze heerlijke zwoele zomeravond.

Het was nieuwe maan de nacht bleef zwart dus tijd voor de periode van inkeer , voor een reis naar binnen waar je alle antwoorden vind , dus tijd voor mijn tocht …..

Liefs Rita