Hornillos del Camino - Reisverslag uit Hornillos del Camino, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Hornillos del Camino - Reisverslag uit Hornillos del Camino, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Hornillos del Camino

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

19 Oktober 2016 | Spanje, Hornillos del Camino

03 – 09 – 2016

Lieve allemaal ,

Nadat ik aanvankelijk dacht dit wordt niks vannacht omdat een vrouw op de slaapzaal onbedaarlijk lag te huilen en telkens nadat een troostende stem haar zachtjes toe had gesproken na een korte stilte weer opnieuw begon werd ik toch redelijk uitgerust wakker na mijn eerste nacht in de herberg en stond om half zeven naast mijn bed. Ik griste mijn slaapzak , schoot in mijn kleding en zat om zeven uur huiverend in mijn fleece jack op een terras aan mijn sobere ontbijt. Een jonge vrouw uit Denemarken vroeg of ze bij mij aan tafel mocht komen zitten omdat verder alles bezet was . We raakten in een niet ongezellig gesprek en toen ik aankondigde dat ik vertrok vertelde zij dat het voor haar de eerste dag was en vroeg of ze met mij mee mocht lopen.

Vanuit het oude stadscentrum, de Barrio Alto , dat op de rechteroever van de rivier lag verlieten wij Burgos we volgden de pijlen liepen door smalle straatjes over besloten pleinen , trappen en steegjes die zich wellustig om een van Spanje's mooiste kathedralen kronkelde gingen omhoog en omlaag naar de rivier de Arzalón en verlieten de stad die aan de rand van het Spaanse Centrale Hoogland lag en ten westen van de aan natuurschoon rijke Sierra de la Demanda op weg naar Hornillas del Camino.

We stapten al keuvelend over de glooiende hoogvlakte die grotendeels uit graanvelden bestond zover als het oog reikte. In de middeleeuwen stond er een hospitium midden op de hoogvlakte waarvan alleen de naam nog bekend was ; Santa Maria de los Torres. Een andere leuke bijkomstigheid was dat men aan de namen van de dorpen af kon lezen dat de bewoners trots waren op hun geplaveide wegen want elders kon men zich die luxe niet veroorloven. Calzada betekent geplaveide weg en telkens dook deze naam weer op Santo Domingo de la Calzada , Rabé de las Calzadas , Calzada de los Molinos ......

Het was drieëndertig graden , de zon brandde er stond geen zucht wind en er was geen schaduwplekje te vinden. We pauzeerden in het gras tussen de zonnebloemen , gaven onze voeten even de ruimte lieten de sokken drogen , waren spaarzaam met het laatste beetje water en deelden fruit en noten.

Na enige tijd keken we uit over een breed dal met aan de overzijde de volgende hoogvlakte en in het dal lag het dorp Hornillos del Camino waar we ons lieten inschrijven bij een van de vele herbergen die het dorp rijk was. We namen een snelle douche waarna we de rest van de avond met handen en voeten communicerend met de vriendelijke dorpsbewoners door brachten op een terras en kwamen net voor het sluiten van de herberg binnen …..

De eerste vierentwintig kilometer zaten erop en terug blikkend op de dag die probleemloos was verlopen ging ik die nacht tevreden slapen onder een heldere hemel waaraan een minuscule maansikkel waakte over het stille Spaanse dorp.

Liefs Rita


















  • 20 Oktober 2016 - 13:26

    Marlice Van Der Meer:

    Je brengt me helemaal in de sfeer, waan me weer helemaal op de meseta met zijn prachtige vergezichten en wuivend graan.
    Je hebt het zo als altijd heel mooi verhaald ......Laat maar komen je verhalen Rita, ik geniet ervan.

    Buen Camino , met liefs !!

  • 20 Oktober 2016 - 14:48

    Will:

    Lieve Rietje ,

    Het voelt alsof we met je meelopen op je grote reis!
    Mooi beschreven!
    Liefs Ad en Will

  • 20 Oktober 2016 - 22:20

    Leny Van Knippenberg:

    Prachtige verhalen , Rita
    Geniet er altijd van
    Groeten Leny

  • 21 Oktober 2016 - 14:39

    Anne-Miek Pijpers:

    wat grappig die zonnebloem. ga ik kopiëren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Hornillos del Camino

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 280359

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: