Ontmoeting - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Ontmoeting - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Ontmoeting

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

15 November 2016 | Spanje, Ponferrada

Ponferada 20 – 09 – 2016


Lieve allemaal ,

In het zicht van Riego de Ambrós liep ik lichtvoetig over een pad met hoge bremstruiken van 1150 meter hoogte naar 940 meter genoot van de prachtige vergezichten en kwam via Riego de Ambrós op een oud
muildierpad dat omlaag liep naar een beekdal maar dat zo geërodeerd was dat het behoorlijk lastig liep. Ik stak de beek over en liep over vlakke weilanden door een klein kastanje bos met prachtige eeuwenoude bomen en na enige tijd zag ik het in het laagland gelegen Ponferrada dat omgeven werd door groen en lag in geklemd tussen het Cantabrisch randgebergte en de Montes de Léon als een oase liggen. Na een scherpe bocht liep het pad steil omlaag naar weer een beekdal stak daar eveneens een beek over en liep verder over een uit steen gehouwen pad het dal uit.

Het was heerlijk om al weken alleen onderweg te zijn , het verdreef de koorts van alle dag en de stad , dag bij dag druppelde de rust naar binnen , schepte ruimte en kracht en gaf inzichten die ik nog nooit eerder zag …..

Na een korte stijging liep ik boven het beekdal uit over een geasfalteerde weg , volgde de weg over de pas en kwam via de brug over de Rio Meruelo in Molinaseca liep door naar Campo en kwam uiteindelijk in het stedelijk gebied van Ponferrada waar ik in het centrum van de stad in een schoon luxe pension belandde , uitgebreid genoot van de douche voor mij alleen en het zalige schone bed.

Vanuit het pension liep ik de oude brug over naar het kleine gezellige centrum rondom de familiale Plaza Mayor bezocht de Santo Tomás de las Ollas-kerk uit de 10e eeuw en de 16e eeuwse gotische basiliek van Santa María de la Encina.

Het massieve zandkleurige Tempelierskasteel (Castillo de los Templarios) dat hoog boven de stad uit torende bezocht ik het laatst en tot mijn grote verbazing werd ik eenmaal boven blij begroet door Camilla het was heerlijk elkaar hier te treffen , we kletsten , bewonderden samen het kasteel van de stad die ooit in de Romeinse tijd bekend stond als legioenstad en die zich vanaf de 11e eeuw ontwikkelde als belangrijke halteplaats op de pelgrimsroute vanuit Portugal naar Santiago en de uit die tijd machtige ruïne bepaalde nog altijd het silhouet van de stad.

En toen ik op een uur dat de schemering reeds overging in de nacht terug liep naar het pension en nog een keer opkeek naar het machtige silhouet zag ik in het fragiele licht van de maan dat vluchtige schaduwen er aarzelend beschutting zochten …..

Liefs Rita












  • 16 November 2016 - 09:28

    Titia Dauven:

    Hoi Rita
    Weer genoten van je verhaal. Ik geniet er iedere keer weer van.

    Groetjes titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 281081

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: