Missie - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Missie - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Missie

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

14 November 2016 | Spanje, Foncebadón

El Acebo 19 – 09 – 2016

Lieve allemaal ,

Ik verliet het ooit door wilde honden geplaagde en daardoor door pelgrims verguisde pelgrimsdorp en liep langs de kerk over de sirga ( jaagpad ) het plaatsje uit en bereikte na tweeënhalf uur het Cruz de Ferro , een op een ooit reusachtige boomstam geplaatst metalen kruis op een reusachtige berg stenen. Pelgrims legden hier door de jaren heen in de hoop op bevrijding een steen neer als symbool van de last die zij droegen …..

Ik rustte er uit en genoot van het prachtige uitzicht en zo emotioneel ik er de eerste keer was geweest in 2010 zo weinig zei het me nu , dat kwam wellicht omdat ik toen liep met een missie die inmiddels zijn uitwerking had voltooid…. Nu liep ik enkel voor mijn plezier het onderweg zijn en ondanks het feit dat ik de route nu intenser beleefde dan de eerste keer zei het me niet veel meer als dat ik het hoogste punt had bereikt.

De weg liep langzaam weer omlaag naar het verlaten bergdorp Manjarin waar een organisatie uit Ponferrada een prachtige herberg runde en trachtte de oude Tempeliers gebruiken in stand te houden. Er volgde weer een klim en vervolgens een lange afdaling naar Molinaseca dat ik overigens niet haalde want in El Acebo vond ik het welletjes voor die dag. Het pittoreske dorpje was een prachtig voorbeeld van de bergdorpen van de bovenste Bierzo : De huizen waren gebouwd uit leisteen het typische bouwmateriaal van de regio een ander charmant kenmerk waren de houten balkons aan de straatkant , die meestal via een buitentrap te bereiken waren.

Ik vond er onderdak in de herberg , slenterde die avond door de nauwe straten van het eenvoudige van de pelgrims levende bergdorp , stond aan het eind van het dorp even stil bij het monument ter ere van de wielerpelgrim Heinrich Krause die er op 13 augustus 1987 overleed en dat tevens een waarschuwing was voor alle overmoedige fietsers in een te snelle afdaling.

In de herberg was het stil en vertrouwelijk , de straten vulden zich met een serene stilte en in het eindeloze duister hing een prachtige maan.

Liefs Rita






  • 15 November 2016 - 08:54

    Lei Scheffer:

    Hoi Rita wat weer een mooi verhaal van je reis. De foto's geven een impressie van wat je hebt gezien onderweg. Super gewoon. Groetjes :)

  • 15 November 2016 - 09:41

    Titia Dauven:

    Hoi Rita

    Weer genoten van je verhaal en de foto´s. Wat een geweldig uitzicht vanaf cruz de ferro. het dorp is net een uit de ouderdom. Tijd stil blijven staan.

    Groetjes titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 280422

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: