Geen leeuw gezien - Reisverslag uit Nossobville, Namibië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Geen leeuw gezien - Reisverslag uit Nossobville, Namibië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Geen leeuw gezien

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

19 Juni 2020 | Namibië, Nossobville

Nossob 22 – 08 – 2019

Lieve allemaal ,

In alle vroegte braken we enkel de daktent af en lieten de rest achter in het kamp en reden vol verwachting de poort uit de woestijn in om wild te spotten in een van de oudste woestijnen van de wereld in de hoop om de Cheeta te ontmoeten en majestueuze leeuwen met zwarte manen , geen buffels, nijlpaarden of olifanten daar was het te droog voor.

De zon legde een vreemde gloed over de onvoorstelbare leegte en grillige natuur. De auto ploegde zich een weg door het zand en onze ogen tuurden met en zonder verrekijker over de vlaktes op zoek naar wild. We genoten eindeloos van alle kleurschakeringen , het land kleurde van geel naar rood en de hemel veranderde van rood naar gigantisch oranje naar roze en boog zich in stilte over deze enorme uitgestrekte puurheid waar veel dieren een veilige thuishaven vonden. We zagen roofvogels , gnoes , hartenbeesten , springbokken , een koedoe maar van de leeuw vonden we enkel zijn pootafdrukken in het zand.

Na drie uur keerden we terug naar het kamp waar we genoten van een verlaat ontbijt en vroege lunch tegelijk.
Ik liep naar het kleine winkeltje waar ik mijn Wifi op waardeerde en stuurde enkele berichten naar het thuisfront. Daarna besloten Ger en ik naar de waterplaats te gaan die direct achter de omheining lag en waar de dorstige dieren hun dorst kwamen lessen. We kozen voor een heerlijk schaduwrijk plekje , lazen en kletsten wat en genoten van de tijd met z’n tweetjes. Een roedel springbokken deed zich tegoed aan het koele water en wij keken muisstil toe. Pauline kwam ook even buurten en vertelde dat ze een brood zou bakken en dat het deeg al stond te rijzen. Toen we dorstig werden liepen we terug naar het bivak waar inmiddels een vuur brandde en het brood dat op smeulende kolen stond te bakken al de pan uit rees. We schaarden ons rondom het vuur en dronken koel bier voor de dorst en deelden de kom met noten.

Ger en ik maakten een heerlijke groenten curry van pompoen, zoete aardappelen , wortels , uien , knoflook , gewone aardappelen , witte kool en een behoorlijke hoeveelheid kleingesneden , gedroogde mango , verse gember , sambal , peper , zout , flink wat curry kruiden en een blikje kokosmelk en dit alles lieten we garen in een grote gietijzeren pan boven het vuur. Pauline toonde trots haar brood en Nico zorgde voor de braai zoals de Zuid Afrikanen het noemden.

Vuren flakkerden op , ogen glinsterden en de wijn vloeide , we aten de curry met heerlijk geurend brood en de door Nico gebraden lamskoteletten , er werd verteld en gelachen onder een gigantisch flonkerende sterrenhemel.

Liefs Rita