Yallah - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Yallah - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Yallah

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

19 Maart 2015 | Marokko, Zagora

Lbidia 03 – 03 – 2015

Lieve allemaal ,

Na een onrustige nacht door de ruziënde brullende en vechtende kamelen die om wat voor reden dan ook onrustig bleven was iedereen al vroeg uit de veren.

Om half zeven slopen we gezamenlijk met ieder een gekleurde ballon aan een draadje in de hand en van die gekke toeters die uitrolden als men er op blies naar het tentje van Bea die 60 jaar werd ……… We zongen en toeterden uit volle borst en toen heel voorzichtig haar slaperige lachende gezicht door het geopende tentdoek verscheen propten we snel alle ballonnen naar binnen ……… Met gevolg , een propvolle tent.

Bea bond de ballonnen aan de kamelen dus zo wilde het dat zich na het ontbijt een bonte stoet langzaam in beweging zette. De eerste uren liepen wij over stenige ongelijkmatige vlaktes die langzaam overgingen in losse ongelijkmatige keien die slechts nog steentjes te noemen waren tegen lunchtijd maar waar we ook op liepen het was moeilijk en zwaar begaanbaar en bood weinig voordelen.

We zochten de schaduw van de twee eenzame Tamarisken in de buurt van wat zand , daar we door onze broodvoorraad heen waren werd er eerst brood gebakken in de as van een gedoofd vuurtje . Een grote ronde deegplak ( Pizzamodel ) werd op de as gelegd en bedekt met zand. Tijdens het proces zag je net als bij een vulkaan het zand borrelen na tien minuten kwam het zand omhoog door het rijzende brood dat zeker 10 cm dik werd. Het zand werd weggeveegd de as er nog eens afgeklopt en ik at het lekkerste geurigste brood ooit , de korst was hard en knapperig de inhoud luchtig , smeuïg warm en vol van smaak daarbij aten we een verrukkelijke salade en dronken kannen hete thee.

We passeerden enkele tegemoet komende kleinere karavanen waarvan de mensen vriendelijk knikkend groette maar zwijgend verder liepen.

Wellicht bevangen door een woestijn psychose liet Dirk Jan zich plotseling met zijn armen en benen gespreid plat voorover op zijn buik in het eerste losse warme duin zand vallen daarbij wild zwemmende bewegingen makend en opgewonden zand , zand , zand ......... riep. Er werd lacherig en opgelucht op gereageerd want iedereen had genoeg van het moeizame geploeter over rotsachtige , stenige en ongelijkmatig lopende vlaktes en keek verlangend uit naar de warme fluweel zachte okergele duinen.

Het landschap werd nog droger maar rijker aan een bijna wonderlijke vegetatie waar ik maar geen genoeg van kon krijgen , ik bleef fotograferen , kijken , ruiken en voelen aan planten en bloemen en mijn verwondering uitspreken aan Ton die zeulend met zijn telelenzen vanuit elke waanzinnige hoek al het schoons bleef fotograferen.

Plotseling stond Mohamed voor onze neus die geïrriteerd riep ; Yallah ( opschieten ) en uitlegde dat we bij elkaar moesten blijven omdat het gevaarlijk was en je elkaar snel uit het zicht verloor. We waren in ons enthousiasme inderdaad wel erg ver achterop geraakt boden onze excuses aan en sloten ons weer aan bij de groep.

We stapten op grote ongelijk matige okergele leemschollen vlaktes waar je precies in het midden op moest stappen want anders wipten ze op en sloegen genadeloos tegen je schenen , dan waren het weer niet meer als leem schilvers die vrolijk knisperden onder je voeten en mij even aan een Hollandse winter deden denken. Daar kwamen eindelijk de eerste goud rood gekleurde zandduinen in zicht met daarboven een reeds laag hangende zon , de avond zou snel invallen.

Mohamed gebood ons om als groep bij elkaar te blijven vannacht want we stonden aan een toeristische niet ongevaarlijke route waar we de eerste en enigste keer voor onze bivak plek moesten betalen , al die andere nachten kampeerden we waar het zo uitkwam.

Die avond vierden wij de verjaardag van Bea in de grote bivaktent met een door haar mee gebracht glaasje Port en heerlijke Petit fours uit Marrakesh en door de tentopening zag ik in het blauw zachte licht van de maan de silhouetten van de rondscharrelende kamelen tegen een ontroerend mooi duinlandschap.

Liefs Rita.

• 19 Maart 2015 - 11:13

Marie :

wat een mooi avandtuur weer en gezelich voor de geen die jaarich was zo je verjaardag vieren gaaf nu als je hier bent hoor ik de rest wel van je je verhaalen zijn wel mooi knuf marie

• 19 Maart 2015 - 17:34

Marlice:

Wat een prachtige, avontuurlijke, denk uitputtende reis!!! Mooie foto's Rita ! Liefs .

• 20 Maart 2015 - 19:34

Petra En Ben:

Hoi Rita, wat geweldige verhalen schrijf je weer. Geniet van dit geweldige avontuur en blijf gezond!

Verslag uit: Marokko, Zagora

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.

Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….

Liefs Rita.