Verkeerde stickers - Reisverslag uit Beli Manastir, Kroatië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Verkeerde stickers - Reisverslag uit Beli Manastir, Kroatië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Verkeerde stickers

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

21 April 2015 | Kroatië, Beli Manastir

Beli Manastir 10 – 04 – 2015


Lieve allemaal ,

Het eerste ochtendgloren drong al vroeg door de dunne overgordijnen mijn kamer binnen zodat ik langzaam de tijd nam om te ontwaken…..

Na een sober ontbijt dat bestond uit een omelet geserveerd met dikke hompen vers wit brood en elk drie koppen dampende hete Turkse koffie ontvluchtte wij al snel de rokerige donkere bedompte kille ruimte en haalde eenmaal buiten diep adem en traden een stralende dag tegemoet.

Doordat het programma gewijzigd werd omdat Sedat ’s middags een afspraak had in Osijek en wij pas om vier opgehaald werden door een taxi besloten we de bus te nemen naar het centrum van Novi Sad om de stad te gaan verkennen.

Er heerste een gezellige drukte want de Servisch Orthodoxe kerk vierde Pasen. Omdat alle winkels en toeristeninformatie gesloten waren besloot ik een groot chic hotel binnen te lopen waar ik prompt een mooi stadsplan kreeg aangereikt. We maakten een gezellig praatje met een drietal mensen achter de balie , vertelden over de Sultan’s Trail lieten stickers achter en vervolgden onze weg door de stad die pas tot stad verheven werd nadat de Habsburgers het gebied veroverden van de Turken in 1687.

We liepen over brede lanen passeerden de synagoge die jammer genoeg gesloten was. De brede trottoirs werden bemand door mensen die van alles te koop aanboden , bont gekleurde boeketten met bloemen uit eigen tuin , groenten van eigen landje , geverfde eieren , allerhande huisvlijt en tweede hands waar. Jonge gezinnen , oude van dagen , stoere mannen , tengere meisjes en opgeschoten jeugd alles en iedereen was op de been en flaneerden onder een strakblauwe hemel door de zonovergoten stad waar elke groenstrook gelardeerd werd met uitbundig bloeiende paardenbloemen en madeliefjes de takken van de bomen droegen uitbundig bloeiende bloesem. Op de straathoeken speelden straatmuzikanten zulke vrolijke deuntjes dat je even de neiging kreeg om een dansje te maken.
Kortom het was feest in de stad de terrassen werden druk bezocht door studenten , de gezinnen picknickten in de parken , bejaarden zaten tevreden knikkebollend op een bankje en de kinderen likten aan een ijsje. Het deed mij aan Koninginnedag denken , ik kocht een paar schattig gebreide babyslofjes van een vrouw met de idee haar te helpen en er kwam wellicht iemand met een blijde boodschap op mijn pad aan wie ik ze kon schenken.

We dwaalden door het kleine centrum , bezochten de Kathedraal en de prachtige Servisch Orthodoxe kerk Saborna crkva die geen rijen banken kende en waar ik even plaats nam op een van de zitplaatsen langs de muur die bestemd waren voor het koor en hoog geplaatsten. Ik nam de sombere maar prachtig barokke kerk in mij op bewonderde de prachtige glas in lood ramen en de vele iconen. Het icoon op de piëdestal werd door de binnen komende kerkbezoekers gekust er hing een serene sfeer.

We plakten stickers door de stad en belandde op een aan een zonnig plein gelegen gezellig terras waar we onze dorst lesten , lunchten en genoten van deze heerlijk zomerse dag. Ik vroeg de ober nadat ik verteld had over de Sultan’s Trail of hij de sticker op wilde plakken waarop hij meteen naar de ruit liep en de daad bij het woord voegde waarna hij trots als een pauw vereeuwigd werd.

Op weg naar het fort vanwaar men ons een prachtig uitzicht beloofde over de stad besloten we gezien onze beperkte tijd om langs de Donau terug te lopen naar de bushalte. Het was iets over vier toen wij in het gehucht arriveerde waar de taxi chauffeur al stond te wachten. Ik rende vrolijk groetend het kleine groentewinkeltje waar ze mij al kende binnen om wat fruit en water te kopen voor onderweg en liet twee stickers achter waarop de man ogen kreeg als schoteltjes die bijna vuur schoten . Of ik gek geworden was ……….. hij ging toch geen stickers plakken waarop de Kroatische vlag stond afgebeeld het zou hem al zijn klandizie kosten………..

Vreselijk ……… We hadden twee soorten stickers namelijk neutrale en stickers waarop minuscuul de Kroatische vlag op stond afgebeeld links boven in de hoek ......

Ik bood mijn excuses aan en liep snel naar de overkant rende naar binnen om mijn bagage te pakken en plofte neer op de achterbank van de taxi waar ik de historische woorden sprak ; Dan hoop ik dat de ober zijn baan nog heeft ……….

We arriveerden om zeven uur in Osijek waar we Sedat ontmoette en alvorens verder te reizen samen met de taxi chauffeur ons avondmaal nuttigde in een klein gezellig restaurant.

Het was al laat toen we in Beli Manastir aan kwamen bij het pension waar we zouden overnachten. De kamers waren fris en ruim heel ruim zelfs ik had twee grote kasten een tafeltje met stoelen een televisie en maar liefs vijf bedden dus ik kon bed hoppen……... Jammer genoeg was er geen wastafel enkel een badkamer op de gang die we moesten delen met z'n drieën.

Een voordeeltje was wel weer dat ik als vrouw het eerst gebruik mocht maken van de badkamer en toen ik een half uurtje later rozig tussen de frisse lakens gleed knikte de maan mij bemoedigend toe en viel ik al snel in een diepe slaap.

Liefs Rita.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Beli Manastir

Trektocht door de Sahara

Venlo 24 - 02 - 2015

Lieve allemaal ,

Donderdag 26 februari vlieg ik naar het levendige kleurrijke Marrakech ik verheug me om het sprookjesachtige Djemaa el fna plein terug te zien met zijn waterdragers , slangenbezweerders , de muezzins die vanuit verschillende minaretten tegen elkaar in met hun nasale zang de mensheid oproepen tot een gebed . De talrijke kleuren en geuren van kruiden , etenswaren , stoffen , tapijten , trommels en andere muziekinstrumenten , het geschreeuw van de marktkooplui die hun waren aan je trachten te slijten en zich beleefd terug trekken als je duidelijk maakt dat je niets koopt en afsluit met de woorden : Insjallah.

Ik vind het heerlijk om door de Medina te zwerven en om alle taferelen in me op te nemen. Vanuit Marrakech zal ik 28 februari door reizen naar de woestijn met zijn adembenemende rust , stilte en schoonheid , het contrast zal enorm zijn.


Het licht in Marokko is anders en het leven eenvoudiger en ontspannen .

In de Sahara zal ik leven met de dag me overgeven aan de wetten van de
natuur er rest mij enkel het zijn , de stilte , het licht , de verwondering en de eenvoud van het bestaan , een kampvuurtje ‘s avonds mits we hout kunnen vinden , luisteren naar de trommels en de zang van de nomaden maar bovenal de ontroerend prachtige sterrennachten.

Het heeft enkele dagen geleden gesneeuwd in de Sahara en of het warmer wordt gedurende mijn trektocht zal ik af moeten wachten maar ook dat is bijzonder om te mogen beleven . Een ding weet ik zeker het is opkomende maan en als ik in de Sahara ben zal het volle maan zijn …….

De maan doet veel meer als alleen de nacht verlichten haar cyclus wordt gezien als een natuurlijk ritme van opbouwen , groeien , bloeien en weer loslaten.

Of ze nu groot en rond of juist onzichtbaar aan de hemel staat , de invloed van de maan op de aarde en alles wat daarop leeft is groot. Als je het leven aanpast aan de cyclus van de maan kom je in een krachtig natuurlijk ritme , een flow.

Probeer het maar eens ………….


Liefs Rita.







Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2015

Weer thuis

15 Oktober 2015

Sofia

12 Oktober 2015

High five

11 Oktober 2015

Moondance

08 Oktober 2015

Gastvrij
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 281780

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: