Valbona vallei - Reisverslag uit Valbonë, Albanië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Valbona vallei - Reisverslag uit Valbonë, Albanië van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Valbona vallei

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

07 Juli 2014 | Albanië, Valbonë

Tweede dag Valbona vallei 10 – 06 – 2014

Lieve allemaal ,

Onder een strak blauwe hemel liepen wij in een hoog tempo om acht uur ’s ochtends de vallei uit voor een zeven uur durende tocht door de mooiste landschappen van Albanië met een rijke flora en fauna , op weg naar de weiden van Rhrethi i Bardhe ( de witte cirkel )

Er leefden nog een vijftigtal lynxen , wolven , beren , geiten en herten. Na enkele kilometers asfalt werden we overvallen door een T.V. ploeg die ons filmden en enkele onder ons interviewden , een en ander hing samen met een promotie film over Albanië .

Net toen ik dacht dat er geen eind meer aan kwam verruilden wij het asfalt voor smalle paden al dan niet bedekt met stenen. Het pad was beslist niet steil te noemen maar voerde toch pittig omhoog . De zon deed ongenadig zijn werk en al snel was ik door mijn anderhalve liter water heen maar een bron onderweg bood uitkomst. We vulden onze flesjes met het kristal heldere bergwater en verfristen onze gezichten en handen. Op zulke dagen dronk ik wel ieder half uur een halve liter water en had nauwelijks drang om naar toilet te gaan. Het pad bracht ons op frisse alpenweiden zo kleurrijk als een schilderspalet .Ik keek omhoog naar de majestueuze massieve bergen met sneeuw bedekte toppen diepe kloven en mysterieuze grotten en vroeg me even af hoe ik er de volgende dag overheen moest komen. Maar de overweldigende natuur nam al snel weer bezit van mij en ik genoot van elk moment. Na enkele uren bereikten we de weiden van Rrethi i Bardhe waar we neerstreken voor de lunch met een prachtig uitzicht op de hoogste berg van Albanië , Mount Jezerca ( 2694 m ) Uitgerust begonnen we aan de afdaling waar weer enkele onderuit gingen door rollende stenen inclusief ik zelf. We dronken thee bij een gastvrije schaapherder voordat we aan de nog laatste anderhalf uur lopen lange afdaling begonnen waarvan de laatste kilometers die weer omhoog leidde op het hete asfalt het zwaarst vielen.

Eenmaal bij de berghut vulden we ons vocht tekort aan met heerlijk koel bier , nuttigden die avond vis met een salade en brood en zochten niet al te laat onze bedden op. Waar ik voordat ik ging slapen verrast werd met een ijskoude douche van puur bergwater wat me bijna mijn adem benam en mijn huid deed tintelen.

Ik pakte mijn bagage in die de volgende dag vervoerd zou worden door paarden. Keek nog een keer naar de besneeuwde bergtoppen en zond een wens naar de maan .

Liefs Rita.

  • 08 Juli 2014 - 07:25

    Marlice Van Der Meer:

    Hallo Rita.

    Wat schrijf je mooi en wat heerlijk om je verhalen te lezen....Het is net of ik met je meereis, zo beeldend kan je het allemaal vertellen.
    Aan de datum zie ik ,dat je inmiddels terug bent in Nederland en het zou mij niks verbazen, als je al weer
    een nieuwe reis in de pen hebt zitten.
    Ja het avontuur blijft lokken.
    Dank je voor het mogen meegenietenvan je schrijfsels en hoop nog veel meer van je te lezen!!!!

    Liefs en een dikke zoen van mij .Marlice XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 282755

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: