Dagje Stralsund - Reisverslag uit Usedom, Duitsland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Dagje Stralsund - Reisverslag uit Usedom, Duitsland van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu

Dagje Stralsund

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

17 Oktober 2014 | Duitsland, Usedom

Zinnowitz 16 oktober 2014

Lieve allemaal ,

De Duitse Hanzestad Stralsund kenschetsen als ‘de poort naar eiland Rügen’ doet te weinig eer aan de stad. Want met de perfect geconserveerde historische binnenstad, het middeleeuws stratenplan, de prachtige kerken en de sprookjesachtige Alter Markt is Stralsund in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern mooi genoeg van zichzelf.

We besloten een bezoek te brengen aan deze Hanzenstad Stralsund ongeveer tachtig kilometer rijden vanaf Zinnowitz. Door werkzaamheden aan de weg zochten wij al slidderend over provinciale wegen onze weg naar Stralsund waar wij de auto parkeerden in de buurt van de Neumarkt en wij meteen een bezoek brachten aan de Neumarkt gelegen Marienkirche. Met haar tweeëndertig hoge middenschip en een lengte van wel bijna honderd meter is de monumentale kerk een indrukwekkend bouwwerk met maar liefs driehonderdzesenzestig treden naar de honderdvier meter hoge toren . De Marienkirche is een laatgotisch kerkgebouw en werd het eerst genoemd in 1298. De kerk werd gebouwd als parochiekerk van de Neustadt

We liepen en genoten…… genoten van de prachtige gevels van oude koopmanshuizen de stadsmuren met daarin nog bewoonde muurwoningen en poorten we liepen over hobbelige Belgische kasseien die de straten sierden van de pleinen en straten van de oude stad. De twee musea die de stad rijk was hielden we uit tijdnood geboren voor gezien. Het Katharinaklooster bewonderde we alleen aan de buitenkant en het Stralsunder Rathaus was werkelijk een van de prachtigste exemplaren van de Noord Duitse baksteen gotiek. De bouw uit dertienhonderd met de twee schepen gewelfde hallen en de beroemde Leeuwenzaal met zijn vele pronkelementen als Rozetten en Filigraan bewerkte pijlers , gevels en arcaden wedijverden wie de mooiste was.

De Nicolai kirche vernoemd naar de patroonheilige van de zeevaarders werd in 1276 gebouwd. Als ongelijke broeders stonden de twee torens op het dak , de ene prachtig barok bewerkt en de ander slechts met een nood dak bekroond. Binnen viel je stil van alle pracht die daar door de eeuwen heen bewaard was gebleven. Het uit hout uitgesneden burgemeester altaar uit 1500. De barokke doopkapel uit 1714 , de kruis dragende Christus uit 1400 , de preekstoel , de fresco’s , de doopvont uit 1260 , de Astronomische klok uit 1394 kortom te veel om alles op te noemen. Het voelde vreemd om over de grafstenen te lopen van mensen die er al eeuwen begraven lagen. Het verwonderde mij dat er onder het communistisch regimes niets verwoest werd , het was zo mooi zo waardevol zo prachtig ……………

Nog nagenietend van deze koude maar prachtige herfstdag , verzadigd van alle kunst en cultuur , spijs en drank zochten wij onze weg naar huis door de reeds ingevallen donkere nacht.

Liefs Rita

• 18 Oktober 2014 - 22:32

Dorothé:

Hallo Rita en Ernst
    Wij hebben die prachtige stad een paar jaar geleden ook bezocht en door jouw beschrijving was het net alsof ik weer op dat plein stond!
    Geniet maar lekker van jullie vakantie.
    Lieve groet, Ger en Dorothé

• 19 Oktober 2014 - 12:52

Ad En Will:

Hoi Rita en Ernst,
    Wat een mooi gebied en wat een cultuur.
    Daar hebben wij deze zomer ook zo van genoten !
    Door jouw verhalen lijkt het of dat we er weer terug zijn !
    Geniet nog maar lekker!
    Liefs Ad en Will