Heerlijke dag - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu Heerlijke dag - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Rita Mastwijk - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Heerlijke dag

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita

07 Juni 2020 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Nieuwoudtville Verblijf ( Municipal camping )17 - 08 – 2019

Lieve allemaal ,

Na een ijzig koude nacht was de binnentent nat en de matrasjes klam en muf van de condens. Ik schoot in mijn kleding , rilde nog in mijn fleece jack en deed daarover mijn dons jas aan om een beetje op temperatuur te komen.

De koude yoghurt met muesli om zes uur ’s ochtends beviel me niet zo , hij lag als een zware klomp in mijn maag dus at ik de door Rinda gebakken Afrikaanse beschuit en doopte deze in de zwarte dampende koffie. Mijn handen zagen vuurrood van de kou en dat had het afbreken van de tent bemoeilijkt dat daardoor wat langer had geduurd dan gepland en ik warmde ze aan de warme mok.

Na twee keer luid roepend om het huis van de camping eigenaar te zijn gelopen waarbij ik op de voet werd gevolgd door de twee waakhonden kwam na hard kloppen op de deur de boer die de avond ervoor had getrakteerd op grote overheerlijke zongedroogde rozijnen en die ik mijn familie beslist niet wilde onthouden , eindelijk naar buiten en kocht ik een kilogram rozijnen voor het thuisfront zoals ik ze nog nooit had gegeten en verheugde me al op hun reactie.

We reden richting Nieuwoudtville , een dorp dat op het Bokkeveld Plateau lag daar waar het Cape Fynbos de Hantam Karoo, Boesmanland en de Knersvlakte elkaar ontmoette. Het land werd vlakker, we reden door een immense vlakte die geflankeerd werd door de Gifberg die zijn naam ontleende aan de giftige bomen en bloemen die er groeiden en waarvan het gif door de inheemse bevolking werd gebruikt om hun pijlen in te dopen om zo hun vijanden te bestrijden. De Knersvlakte half woestijn en natuurreservaat die grotendeels bedekt was met steentjes van kwarts en de naam verwees waarschijnlijk naar het knersende geluid dat de ossenwagens maakten toen de Boeren het gebied betraden. Vanuit de vlakte slingerden we langzaam naar boven en eenmaal op de bergpas dronken we staande koffie met bananencake en keken verwonderd uit over de enorme vlakte.

Het land werd groener , oranje en gele bloemen kleurden de velden , een veld met armzalige rooibos plantjes , een lux krottenwijk , we passeerden zwarte mensen op plastic slippers zeulend met zware boodschappen tassen en ik schaamde me dat ik blank was en wellicht in hun ogen decadent onderweg was , hoe primitief wij dat zelf ook vonden.

Mijn gedachten namen een loopje met me en ik overpeinsde de pijn van de discriminatie. De blanken verweten de zwarten luiheid maar je zou maar geboren zijn in zo’n krottenwijk dan moest je al van goeden huize komen wilde jij je daar uit worstelen. Ze kregen de minste baantjes tegen een hongerloon en vrijwel altijd ten dienste van de blanken. De Zuid –Afrikanen leefden in afgeschermde villawijken die bewaakt en schoon gemaakt werden door de zwarten , ze onderhielden hun plantsoenen , bedienden in restaurants , pakten hun boodschappen in en bewaakten hun auto’s ……..

Rond het middaguur sloegen we ons bivak op namen een eenvoudige lunch en reden naar Matjiesfontein voor een wandeling en om de veel belovende bloemenzee te aanschouwen. Het was een feestje , de lente kondigde zich aan in heel haar glorie. Ik waande me Alice in Wonderland en kreeg geen genoeg van deze onvergetelijke kleurenpracht.

Op het terras van een restaurant dronken we de heerlijkste cappuccino en snoepten van een stuk kaastaart dat geserveerd werd met een kannetje verrukkelijke verse passie vruchten saus. Mijn smaakpapillen jubelden en ik nam kleine hapjes zodat ik er lang van genoot , daarna deelden Ger en ik nog een stuk Pecannoten , gembertaart geserveerd met room vanille ijs waar je stil van werd.

’s Avonds maakten we een kampvuur en lieten de gekruide hoendervlerken garen op een rooster boven het vuur en poften zoete aardappelen in folie, ik maakte een ijsbergsalade met avocado en tomaatjes. Het was ijzig koud , we droegen dikke sokken in stevige schoenen , truien en jassen en schaarden rondom het vuur , terwijl de vlerken geurden dronken we alvast een wijntje onder een flonkerende sterrenhemel en de immense ruimte , weidsheid en stilte , namen me op in de tijd ……

Liefs Rita



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Rita

Natuurlijk heb ik al velen reizen gemaakt,veel al sportieve vakanties.Bovenstaande foto werd gemaakt tijdens een trektocht door Marokko.Maar zo'n grote tocht als deze een voettocht naar Santiago de Compostela van bijna 4 maanden zat er niet eerder in.Met ingang van 1 maart ben ik met Flexpensioen gegaan en nu gaat het er toch van komen.Het zat al lang in de planning en er is ook flink getraind en naar uit gekeken.In eerste instantie wilde ik deze tocht alleen gaan lopen maar inmiddels heeft een vriendin, Hannie besloten om onbetaald verlof te nemen en met mij dit avontuur aan te gaan.Aanvankelijk wilden we vanuit Blerick vertrekken maar nu we de strek tot Esneux al gelopen hebben en de nodige stempels in ons bezit zijn, hebben we besloten om 19 juni in Esneux te starten.We worden door onze partners begeleidt tot daar en dan zal er afscheid genomen moeten worden.

Actief sinds 07 Juni 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 282753

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2023 - 15 Oktober 2023

Iberische rondreis

09 Augustus 2019 - 04 Oktober 2019

Under African skies

26 Februari 2019 - 01 April 2019

Naar het land van de Maori

31 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Terugblik op mijn camino 2016

14 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Andalusië

24 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Trektocht door de Sahara

31 Mei 2014 - 30 September 2014

Naar het woeste hart van een woest land.

29 April 2013 - 02 Juni 2014

Op de plaats rust in La Cala

08 Juli 2012 - 31 December 2013

In de ban van de Donau

22 September 2011 - 31 December 2012

Sultan's Trail

17 Juni 2011 - 30 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: